Viva la Vulva
Foto van Eva Jinek

Deze zingende vulva’s - ja, echt - betuigen wat hoognodige lof (en love) aan zichzelf

Het klinkt bizar - en vooruit dat is het misschien ook wel - maar in deze reclame brengen vulva’s een ode aan zichzelf met een geniaal lijflied. En wij zijn fan!

Viva la Vulva
Viva la VulvaLibresse

Wat is er nou een fijner begin van de dag dan een zingende vulva op je beeldscherm? Althans, dat moeten de Denen gedacht hebben bij het maken van deze reclame. Zingende vulva’s? Ja, je hoort het goed. In deze nieuwe Libresse-reclame brengen vulva’s - met een vrij geniaal lijflied - een ode aan zichzelf.

De reclame kwam vorige week in Zweden en Denemarken uit en laat een grote variatie aan zingende ‘vulva’s’ zien. Nou, geen echte vulva’s natuurlijk, want zo ver zijn ze - zelfs in Scandinavië - nog niet, maar dat heeft regisseur Kim Gehrig creatief opgelost.

De reclame begint met een shot van een vrouw die een grote schelp voor haar geslachtsdeel houdt. En wat blijkt, deze metaforische vulva kan nog zingen ook.

Je hebt de social media cookies niet geaccepteerd.

Om bovenstaande inhoud te bekijken moet je de social media cookies accepteren. Hierdoor kan je social media berichten zien, delen en erop reageren.

Wijzig cookie instellingen

Het nummer ‘Take yo praise’ van Camille Yarbrough werd in een nieuw jasje gestoken. En we moeten het nageven, de tekst is vrij toepasselijk: “I have to celebrate you baby. I have to praise you like I should.”

Veel schaamte rondom de vulva

Een lijflied voor de vulva, gaat dat niet wat ver?, vraag je je misschien af. Maar toch is de boodschap relevant. Er zijn nog steeds veel vrouwen die zich schamen voor hoe hun vulva eruit ziet, en dat komt onder andere omdat er te weinig realistische voorbeelden zijn.

Door middel van de meest prachtige plaatjes van zingende oesters - maar ook een paar hilarische momenten met een zingende camel toe of Barbie die ontdekt dat ze helemaal geen geslachtsdeel heeft - laat het Scandinavische merk zien hoe belangrijk het is dat vrouwen hun eigen lichaam leren kennen én ervan gaan houden. Ongeacht hoe het eruitziet.

En dit is niet de eerste keer dat ze een baanbrekende reclame maken. Vorig jaar bejubelden we het maandverbandmerk al omdat zij als eerste een realistische reclame maakte over ongesteldheid. En ook dit jaar schieten ze wat ons betreft weer helemaal raak.

Er bestaat geen goed of fout

Want er mag best wat vaker op gehamerd worden dat alle vulva’s uniek zijn. En dat er helemaal niets mis is met al die verschillende soorten, maten en kleuren. De reclame eindigt met de volgende wijze woorden: “Er bestaat geen goed of fout daar beneden. Dus, waar je ook mee geboren bent, omarm het.”

‘Viva la vulva’, aldus Libresse. En daar kunnen wij ons alleen maar breed grijnzend (en mee neuriënd) bij aansluiten.