Joe Nicchi
Foto van Eva Jinek

Een ijskoude tegenbeweging met warm onthaal: deze ijsboer is influencer-moe

Soms zijn er mensen die tegen de stroom in durven te gaan. Zo ook Joe Nicchi, ijscoman en 'anti-influencer', die met zijn ijs-truck in Los Angeles een statement maakt en zogenaamde Instagram influencers dubbel wil laten betalen. Deze anti-reclame werkt als een trein, volgens The Guardian.

Joe Nicchi
Joe NicchiCVT Soft Serve Instagram

Op Instagram ontkom je niet meer aan  influencers, mensen die een ogenschijnlijk interessant leven leiden en dit delen met hun volgers. Hun weelderige accounts zijn marketingmachines en kunnen merken, producten en zelfs locaties tot een succes maken. In ruil voor hun diensten (een post op hun account) ontvangen sommige influencers bergen aan gratis spullen, diensten of gewoon geld. 

En ja, dat schept verwachtingen. Vice versa bieden influencers hun diensten aan in de hoop een gratis leven te kunnen leiden. Dat niet iedereen hier gecharmeerd van is, bewijst Joe Nicchi. De ondernemer heeft zijn eigen ijstruck in LA en krijgt geregeld de vraag of hij zijn product gratis wil aanbieden in ruil voor een Insta-post.

Nicchi vindt het een belachelijk vertoon. "Ik kan mijn product niet gratis weggeven, ik moet ermee verdienen," liet hij The Guardian weten. Bovendien zijn sommige aanvragen ronduit beledigend, zoals mensen die in persoon aanspraak doen op zijn product. Op een gegeven moment liep het de spuigaten uit en besloot Nicchi actie te ondernemen. Hij hing een bord op met de tekst "influencers betalen het dubbele". 

Onverwachts een held

Deze 'anti-reclame' heeft Nicchi geen windeieren gelegd: een foto van het bord, met als caption #InfluencersAreGross, ging viraal op internet en leverde juist enorm veel publiciteit. Zijn anti-influencer propaganda valt in de smaak en trekt het dubbele aantal klanten. Het blijkt dat hij niet de enige is die zich stoort aan influencers. Door sommigen wordt hij als held onthaald. Andere middenstanders bedanken Nicchi voor zijn optreden; ze zijn blij dat er eindelijk iemand de irritante kwestie aan het licht brengt.

Nicchi vindt het fantastisch dat hij op zijn manier een tegengeluid biedt aan alle online influencers, die (onterecht) de keuzes van mensen beïnvloeden. "Ik wil dat mensen naar een restaurant gaan vanwege het goede eten en de service, en niet vanwege de likes."  

Wellicht is Nicchi het begin van een tegenbeweging. Van mensen die op zoek zijn naar authenticiteit en kwaliteit, zonder te worden beïnvloed door (gesponsorde) mensen van buitenaf. Hij krijgt in ieder geval veel likes en lijkt anderen te beïnvloeden. Oh, de ironie...

Bron: 
The Guardian