Willpower
Foto van Eva Jinek

Waarom slechte gewoontes niets met een gebrek aan wilskracht te maken hebben

Geen chips, minder op je telefoon, méér sporten, eerder naar bed. Het zijn voornemens die we allemaal hebben, maar in de praktijk komt er vaak weinig van terecht. Gebrek aan wilskracht? Nee, volgens The Huffington Post heeft het daar niets mee te maken.

Willpower
WillpowerUnsplash

Volgens de website schuilt er een probleem achter de aanname. Wilskracht is namelijk geen stabiele factor, stelt Denise Cummings, de gedragswetenschapper die sprak met de Huffington Post. Het is geen onuitputtelijke bron. Integendeel, wilskracht is een motiverende factor die, net als andere vormen van lichamelijke energie, op kan raken.

In eerste instantie leidt wilskracht wel vaak tot actie. Maar als er vervolgens tegenslag of verleidingen op je pad komen, kunnen die je wilskracht behoorlijk onderuit halen. Dat zorgt er vervolgens voor dat de uitdaging weer groter wordt. En zorg er dan nog maar eens voor dat je niet terugvalt in oude gewoontes. Kijk naar Blue Monday in januari. Zo blijkt dat het  maar 8 procent van de mensen lukt om zich aan hun goede voornemens te houden. Een tekort aan wilskracht is dus helemaal geen zwakte, maar heel normaal.

Een andere benadering

Misschien is het tijd om wilskracht en gedragsverandering anders te benaderen. Door wilskracht als kwaliteit te zien en een tekort ervan als zwakte, tekenen we zelf het pad voor mislukking.

Zo lijkt er sprake van een self fulfilling prophecy: hoe meer je gelooft in de limieten van je eigen wilskracht, hoe eerder je geneigd bent toe te geven aan verleidingen. Lijkt een beetje op die blauwe olifant, hoe meer je je best doet om er niet aan te denken, des te groter de kans dat ‘ie toch naar boven komt drijven. 

Bovendien is de blootstelling aan verleidingen erg groot en wordt onze wilskracht dagelijks flink op de proef gesteld. Denk maar eens aan de constante stroom aan impulsen die we binnenkrijgen via onze computers en telefoons.  Al die zaken maken aanspraak op je wilskracht en vergroten daarmee de kans op uitputting.

Kwestie van tactiek

De beste manier om toch tot gedragsverandering te komen, gaat gepaard met een comfortabele en vooral tactische route. Zo heb je al snel minder zelfdiscipline nodig als je de kans op verleiding voor bent.

Om je op weg te helpen biedt The Huffington Post een paar concrete tips. Zo kan je jezelf een duwtje in de goede richting geven, bijvoorbeeld door de chips bij voorbaat al niet in huis te halen of door je telefoon simpelweg uit te zetten. Het kan ook helpen om  anderen te betrekken in je goede voornemen: een sociaal vangnet is de beste steun die er is.

Goed, dit lijkt al snel makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom geldt ook: wees niet te hard voor jezelf. Gedragsverandering komt niet van de ene op de andere dag tot stand. Limieten zijn normaal, accepteer dat. Zucht. Adem in, adem uit. En dan proberen we het maar weer opnieuw.

Lees hier het volledige artikel van de Huffington Post.