Ongeduldig wachten omdat de bus net voor je neus wegreed.
Foto van Eva Jinek

Van ongeduldig heethoofd naar koele kikker in 5 stappen

Zijn files, rijen voor de kassa en de bus die nét voor je neus wegrijdt jouw grootste frustraties? Geen zorgen, volgens The New York Times is geduld iets wat je kunt aanleren.

Ongeduldig wachten omdat de bus net voor je neus wegreed.
Ongeduldig wachten omdat de bus net voor je neus wegreed.Unsplash

De nieuwe aflevering op Netflix die maar niet laadt, reclames  op YouTube die je na vier seconden niet weg kan klikken of het stoplicht dat eeuwig rood lijkt te blijven. Ons geduld wordt regelmatig aardig op de proef gesteld.

Maar het vermogen om de rustig te blijven kun je wel degelijk trainen, blijkt uit onderzoek van de Journal of Positive Psychology. En dat is de moeite waard, want geduld is niet alleen beter voor onze mentale gezondheid, het is stiekem ook best fijn om niet elke ochtend al vloekend en tierend in de spits te staan (die daardoor niet ineens minder wordt).

Volgens The New York Times zijn dit dé vijf dingen die je moet doen voor een grotere dosis geduld:

Zoek uit wat de triggers zijn

“Ongeduld is een onderdeel van de vecht- of vluchtreactie”, aldus M.J. Ryan die het boek The Power of Patience schreef. Ons brein is verantwoordelijk voor het oplossen van bedreigingen en het reguleren van emoties. En hoewel dit deel van ons lichaam onze voorouders perfect heeft beschermd tegen het gevaar van bijvoorbeeld wilde dieren, heeft het tegenwoordig wat meer moeite met het onderscheiden van echt gevaar en situaties die wat minder levensbedreigend zijn. Denk maar aan de rij voor de kassa bij de supermarkt bijvoorbeeld. Het duurt misschien even, maar je komt écht aan de beurt.

Daarom is het verstandig om jezelf af te vragen welke signalen of situaties ongeduld oproepen. Is dat bijvoorbeeld de gedachte: ‘Na dit rondje ga ik wel gewoon weer naar huis, ik ben er he-le-maal klaar mee’, terwijl je aan het vijfde rondje over de parkeerplaats begint, wanhopig op zoek naar een plekje? Dan kan dat besef je al een eind op weg helpen.

2. Omdenken is het medicijn voor frustratie

Als je eenmaal weet welke triggers ongeduld en frustratie bij jou oproepen, kan je ze omdenken. Stel jezelf in het geval van de vorige situatieschets gerust met de opmerking: ‘Rustig aan, ik heb geen haast op dit moment’. Of sus jezelf met de gedachte: ‘Uiteindelijk zal ik een plekje vinden’. Want laten we eerlijk zijn, hoe groot is de kans nou echt dat er werkelijk géén enkele parkeerplek te vinden is in de stad waar jij je auto kwijt wilt?

Een beetje afstand nemen van je gevoelens resulteert vaak in een veel realistischer van de situatie. Ook kan het heel goed werken om jezelf af te vragen wat het worst case scenario is. Wat is het ergste dat kan gebeuren? Dat je vijf minuten later verschijnt op die vergadering? Of 100 meter verder moet lopen? Als je die gedachte accepteert, valt het vaak best mee.

3. Zorg voor een stapsgewijze training

Mensen denken vaak dat geduld te maken heeft met een knop die je mentaal kunt omzetten dé manier is om een meer geduldig persoon te worden. Maar zo makkelijk werkt  het niet. Je kan niet tegen jezelf zeggen: ‘Vanaf raak ik nooit meer gefrustreerd’. Denk maar aan iemand die de marathon wil lopen, die loopt tijdens de eerste training ook niet meteen 42,2 kilometer.

Het is eigenlijk een spier die je moet trainen, want deenige manier om ergens beter in te worden, is oefenen, oefenen en nogmaals oefenen.En die training moet je stapsgewijs opbouwen. Oefen eerst met minder intense confrontaties waarbij je je ongeduld inmiddels al aardig in bedwang kan houden, zoals de reclame voor een YouTube filmpje, en bouw dat vervolgens steeds verder uit.

4. Probeer minder te stressen

Nu je de triggers kent die zorgen voor ongeduld, blijft het een kunst om het er mee om te gaan. Naast het oefenen in geduldiger worden, is het ook geen slecht plan om de situaties die op je de zenuwen werken uit de weg te gaan of er rekening mee te houden.

Word je bijvoorbeeld ongelooflijk ongeduldig van het spreekuur bij de huisarts wat al-tijd uitloopt? Hou dan bij voorbaat al rekening met een kwartier extra. Of heb je echt een ongelooflijk hekel aan filerijden? Zorg dan dat je eerder of juist later van huis vertrekt.

5. Wees realistisch

Ten slotte raadt maatschappelijkwerker Nedra Glover Tawwab uit Charlotte N.C. aan om haalbaardere doelen te stellen. "Vaak willen we veel te veel voor elkaar krijgen op één dag, terwijl we daar helemaal niet de tijd voor hebben", zegt ze. "Wees redelijk wanneer je een planning maakt, want je kunt niet eindeloos veel dingen doen in een beperkt tijdsbestek."

Kun je realistisch gezien  vijf dingen op een dag afkrijgen? Plan dan ook maar vijf taken in, en niet zeven, negen of tien. Hierdoor hoef je jezelf niet constant op te jagen en daarmee je geduld op de proef te stellen.

Heb jij je geduld kunnen bewaren tijdens dit lijstje? Of vond je het maar wat lang duren? De stap die je hebt genomen om dit überhaupt te lezen, is wat ons betreft al een hele goede in de richting naar meer geduld!

14 november 2018 16:00
Bron: 
The New York Times