Iemand viert zijn dertigste verjaardag en kijkt niet blij
Foto van Eva Jinek

Je zorgen maken over tegenslagen, brengt juist ongeluk (zo stop je ermee)

Hoezo zijn we na goed nieuws toch altijd bang voor het moment dat het weer bergafwaarts gaat? The New York Times legt uit waarom onze mentale voorbereiding op tegenslagen het leven er juist minder leuk op maken. En geeft tips hoe we langer van geluk kunnen genieten.

Iemand viert zijn dertigste verjaardag en kijkt niet blij
Jezelf zorgen maken over tegenslagen, maakt je juist ongelukkig.Getty

Heb je ooit het gevoel gehad dat er iets positiefs in je leven gebeurde maar dat je er niet echt lang van kon genieten? Misschien kreeg je een promotie, maar maakte je je direct zorgen of je de nieuwe verwachtingen wel waar kon maken. Of je verhuist naar een groter huis, maar bent bang dat de buren tegenvallen. Volgens The New York Times ben je lang niet de enige, en is het heel menselijk. 

Door je positieve emoties in te dammen, probeer je jezelf voor te bereiden op tegenslagen die mogelijk op de loer liggen. Zodat het minder hard aankomt wanneer het tij zich keert. Maar hebben al die zorgen wel het beoogde effect? Maken ze je beter bestand tegen teleurstelling?

Zorgen en stress helpen niet

Het antwoord op die vraag luidt ‘nee’. Door je geluk te onderdrukken bereid je je helemaal niet voor op tegenslag. Sterker nog, volgens recent onderzoek zijn het juíst vrolijkheid en positieve emoties die ons wapenen tegen toekomstige beren op de weg. 

En daar blijft het niet bij, volgens psycholoog Sonja Lyubomirsky. Positieve gedachten en emoties verkleinen zelfs de kans op tegenslagen. Want als je jezelf toestaat om gelukkig te zijn, presteer je doorgaans beter op je werk, is je gezondheid beter en zijn je relaties met anderen ook beter. Een win-win-winsituatie, dunkt ons. 

Zo hou je positiviteit langer vast

Goed, we weten nu dus dat we beter kunnen vasthouden aan geluk dan ons hoofd volstoppen met twijfel en onzekerheid. Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. The New York Times biedt soelaas met vijf handige tips om langer vast te houden aan een geluksgevoel. 

1. Het resultaat is hetzelfde

De echte boosdoener is je eigen negatieve gedachtenspiraal. Uit onderzoek blijkt dat studenten die denken een slecht cijfer terug te krijgen, zich al dagen voordat ze het resultaat binnen krijgen slecht voelen. Niet alleen heeft dat slechte gevoel geen enkele invloed op het cijfer, op het moment dat ze dat ze het cijfer daadwerkelijk van hun docent krijgen - en het valt tegen - voelen ze zich nog net zo belabberd als wanneer ze zich geen enkele zorgen hadden gemaakt. Het constante zorgen maken, zorgt er niet voor dat de teleurstelling minder is. Al die dagen die eraan vooraf gingen, hadden ze dus net zo goed vrolijk door kunnen brengen. 

 

Boksvrouw
Als dingen goed gaan, kan dat zeker ook komen doordat je dat zelf hebt afgedwongen.Getty

2. Wees zeker van je zaak

We zien bescheidenheid vaak als een positieve eigenschap. Maar die bescheidenheid mag niet ten koste gaan van je zelfvertrouwen. Als je alles wat je bereikt kleiner maakt of interpreteert als ‘geluk hebben’, doe je jezelf tekort. Dat jij een promotie krijgt aangeboden, heeft dat echt niet altijd met timing, toeval of andere externe factoren te maken. Jij hebt er gewoon voor gewerkt, dus je verdient het! 

Bovendien is het goed om je bewust te zijn van de invloed die je zelf hebt op je leven. Je hoeft op die manier niet continue bang te zijn voor al te veel onverwachte tegenvallers. Of het nu om een nieuwe baan gaat, vriendschappen of iets anders: de wetenschap dat je op jezelf kunt rekenen, motiveert je om wat er ook op je pad komt, met beide handen aan te grijpen. 

3. Het leven is een taart

Er is nooit één onderdeel van je leven dat je hele geluk bepaalt. Dat je succesvol bent in één gebied, betekent niet automatisch dat het in de rest van je leven ook voor de wind gaat. Probeer je daarom niet teveel vast te klampen aan één aspect in je leven waar het misschien net even wat minder gaat. Er blijft meestal genoeg over.

“Ons hoofd overschat vaak het belang van dingen zoals geld, terwijl het andere factoren - denk aan vrije tijd of sociaal contact - onderschat”, legt Yale-professor Laurie Santos uit. Het kan helpen om je leven dan als een taart te zien, die uit meerdere stukjes bestaat. Maar probeer dan ook ruimte te maken voor taartstukjes gevuld met vriendschap, gezondheid en hobby’s. Denk vervolgens ook na over hoe je deze domeinen het liefst wil inrichten. Grote kans dat je je zelfverzekerder en sterker voelt als je genoeg tijd besteed aan de dingen die je ook belangrijk vindt, zoals rolschaatsen. Ook al word je daar niet voor betaald. 

Naast dat het leuk is, hebben hobby’s ook een positief effect op andere prestaties. In een 75 jaar lange studie onder Harvardstudenten werd ontdekt dat ‘warme relaties’ de grootste indicatie zijn voor financieel succes. En vrijwilligerswerk zorgt voor een betere gezondheid op latere leeftijd. Sporten zorgt niet alleen voor betere studieprestaties maar verkleint ook de kans op een burn-out. Al met al is het dus geen gek idee om af en toe tijd te maken voor deze hobby’s. 

4. Focus op je waarden en niét op je doelen

Het is best verleidelijk om je eigenwaarde te meten aan wat je bereikt hebt. Maar volgens The New York Times kun je jezelf beter een paar andere vragen stellen. Bijvoorbeeld: welke eigenschappen wil ik uitdragen? Welke indruk wil ik achterlaten op mensen? 

Door je waarden belangrijker te maken dan je doelen, zorg je dat je leven meer betekenis krijgt. Bovendien geeft het je controle om je ambities waar te maken zonder uit het oog te verliezen wat je gelukkig maakt. 

Happy
Door je waarden belangrijker te maken dan je doelen, krijgt je leven meer betekenis.Unsplash

5. Gedraag je precies het tegenovergestelde van je ‘impostor’

Veel van onze negatieve emoties, stress en zorgen, komen voort uit het zogenaamde ‘impostor syndrome’. Dit syndroom omschrijft het gevoel dat je krijgt als je bang bent om ‘door de mand te vallen’. Bijvoorbeeld wanneer je een nieuwe baan aangeboden krijgt, dan kun je het gevoel krijgen dat je die kans helemaal niet waard bent, of dat je baas erachter komt dat je niet zo goed zou zijn als hij had verwacht.

Vaak is dit gevoel niet meer dan een hersenspinsel dat zorgt voor onnodige onzekerheid. Om jezelf een beetje te behoeden voor slapeloze nachten, is het een goed idee om die onzekerheid direct te tackelen. Vraag jezelf bijvoorbeeld eens af of je e-mails van werk ook ‘s avonds laat zou beantwoorden als je niét onzeker zou zijn. En zou je al het werk dat blijft liggen oppakken als je wist dat je jezelf niet keer op keer hoeft te bewijzen? Waarschijnlijk niet, dus stop er dan ook mee. Als je je niet als een ‘impostor’ gedraagt die elk moment door de mand kan vallen, voel je je waarschijnlijk ook steeds minder onzeker over je eigen kunnen. 

Last but not least

Lukt het niet zo makkelijk om dit gedrag te veranderen? Misschien helpt het dan om elke dag drie dingen op te schrijven die je goed hebt gedaan. Iedereen doet dingen goed, hoe klein of groot ze ook lijken. Als je ze elke dag opschrijft, wordt je er bewust van. Het zelfvertrouwen volgt dan vanzelf. 

We mogen allemaal dus best wat langer stilstaan bij de dingen die goed gaan in ons leven. Er ligt lang niet altijd slecht nieuws op de loer, en bovendien helpt het voor geen meter om je daar op voorhand al druk om te maken. Ben je benieuwd hoe de rest van het advies van The New York Times klinkt? Lees het via de link hieronder. 

Bron: 
The New York Times