Facebook-oprichter Mark Zuckerberg. Foto: Getty Images
Foto van Eva Jinek

Een advertentie speciaal voor ‘Jodenhaters’? Dat kan dus dankzij Facebook

Schandaaltje van jewelste in techland. Journalisten kwamen erachter je op Facebook doelgroepen zoals ‘Jodenhaters’ en ‘Ku-Klux-Clan’ kan gebruiken voor je advertenties. En dat laat een groter probleem zien. 

Facebook-oprichter Mark Zuckerberg. Foto: Getty Images
Facebook-oprichter Mark Zuckerberg. Foto: Getty Images

Zo werken advertenties op Facebook

​Even een gedachte-experiment: jouw bedrijf verkoopt hele mooie buggy’s en je wil deze graag slijten aan de gelukkige ouders van pasgeboren kroost. Je besluit dit te doen via Facebook, maar het is wel handig als jouw advertentie de juiste doelgroep bereikt. Laten we in dit geval zeggen: vaders en moeders. Niets mis mee natuurlijk, maar wat nou als jouw doelgroep wat grimmiger wordt dan ‘jonge ouders’? Wat als het gaat om doelgroepen als ‘Jodenhaters’ of ‘leden van de Ku-Klux-Clan’? 

Adverteren op antisemieten 

Journalisten van ProPublica kwamen erachter dat dit mogelijk is op Facebook. Daarnaast vonden ze verschillende andere haatvolle doelgroepen op het social media platform. Best schokkend, want voordat ProPublica hierachter kwam en dit aankaartte bij Facebook, konden adverteerders zich richten op bijna 2300 mensen die geïnteresseerd waren in de onderwerpen als: ‘Jodenhaat’ of ‘hoe verbrand ik Joden?’. 

Dat was niet alles

Na wat meer speurwerk van onder andere online magazine The Slate, vonden ze nog tiental haatvolle doelgroepen zoals: ‘radicale moslims vermoorden ’en ‘Ku Klux Klan’. De grote vraag is: hoe kon dit gebeuren? 

Zo dus:

Voor de duidelijkheid: het is niet zo dat Facebook zelf deze doelgroepen aanmaakt. Het advertentiesysteem kan zich richten op specifieke gebruikerseigenschappen. Deze eigenschappen vullen gebruikers zelf in. Denk bijvoorbeeld aan je school, je studierichting, je werktitel of het bedrijf waar je voor werkt. Gebruikers hebben totale vrijheid bij het invullen van deze gegevens. En zo kan het dus gebeuren dat een categorie zoals ‘Jodenhater’ beschikbaar is voor adverteerders.

In de tijd van ‘fake news’ en filterbubbels is het zorgwekkend dat Facebook geen betere controle heeft

Niet de eerste keer

Helaas is dit niet de eerste keer dat problemen op Facebook gevonden worden. Vorige week gaf Facebook toe dat er tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen minstens $100.000 aan advertenties verkocht zijn aan ‘ongeverifieerde’ accounts. Deze accounts zijn gelinkt aan Rusland. Hoe kon dit gebeuren? Simpel: omdat hier geen mensen, maar algoritmes achter zitten. 

De verantwoordelijkheid van Facebook

En hier zit het groter probleem: Facebook heeft lang volgehouden een technologiebedrijf, en geen mediabedrijf te zijn. In het laatste jaar is die houding veranderd. Facebook’s CEO gaf in februari toe dat Facebook tegenwoordig een grote bron van nieuws en informatie is. En dat klopt. 28% van de jongeren tussen 18-14 zien social media als hun voornaamste bron van nieuws. Daarnaast vergaren grote mediabedrijven een groot deel van hun lezers via Facebook.

Juist nu

Juist in deze tijd van ‘fake news’ en filterbubbels is het zorgwekkend dat Facebook geen betere controle heeft over hun algoritmes. Vandaar ook dat dit zoveel ophef veroorzaakte in de techwereld. En daar kunnen we het alleen maar mee eens zijn. 

De reactie van Facebook

Facebook verwijderde overigens de antisemitistische categorieën nadat journalisten van ProPublica contact opnamen met Facebook. Ze zeiden een oplossing te willen vinden: "Soms komt er content boven dat onze normen schendt, we hebben deze doelgroepen verwijderd en we weten dat we hier aan moeten werken,” vertelde een productmanager van Facebook.

Helaas is het bedrijf niet bereid om veel verder te gaan. Facebook is niet van plan om informatie over de advertenties te geven. Ook zijn ze niet van plan contact op te nemen met gebruikers die getroffen zijn door valse advertenties.

Beetje jammer dit, Mark Zuckerberg

Bron: 
ProPublica