Foto: Elijah O'Donnell, Unsplash
Foto van Eva Jinek

Weg met het tijdperk van avocado-toasts, dít is generatie Z

Millennials move over! Generatie Z maakt haar opwachting. Deze 16 tot 22-jarigen hebben weinig met drank, drugs en seks. Ze leven grotendeels in hun telefoon én zijn politiek bewuste wereldburgers.

Foto: Elijah O'Donnell, Unsplash
Foto: Elijah O'Donnell, Unsplash

Britse tieners drinken minder, gebruiken minder drugs en worden minder vaak onbedoeld zwanger. Dit alles blijkt uit recent onderzoek van de British Pregnancy Advisory Service. De resultaten schetsen een interessant beeld van de jongeren die geboren zijn ná 1996.

Liever een juicebar dan een nachtclub

De millennials, ook wel generatie Y genoemd, herstellen na een nachtje doorhalen het liefst onder het genot van een decadente brunch waar de avocado toast absoluut niet mag ontbreken. Generatie Z pakt het daarentegen heel anders aan. Ze slaan de kroeg, de club en die eindeloze after het liefst helemaal over. Geen poached eggs op een bedje van smashed avocado, liever een vitaminerijke juice.

Maar deze jonkies doen het op veel gebieden anders dan de generaties voor zich. Zo brengen ze veel liever tijd door met hun familie dan dat ze het besteden aan seks. En ze vinden goede cijfers belangrijker dan vriendschap.

Alles loopt via social media

Dat klinkt allemaal wel heel braafjes. En dat is het in bepaalde opzichten ook. Maar we moeten niet denken dat deze jongeren zich enkel opsluiten op de zolderkamers bij hun ouders om daar hard te studeren. Ze hebben absoluut vrienden, maar veel meer van hun sociale contact verloopt via hun telefoon en social media.

Foto: Elijah O'Donnell, Unsplash
Foto: Elijah O'Donnell, Unsplash

Moeten we ons zorgen maken over de telefoonverslaafde jongeren? Of misschien stiekem een beetje bang worden van het streberige studiegedrag en verstandige keuzes op het gebied van drank en drugs? The Guardian besloot verhaal te halen bij Z’ers zelf.

'Facebook is voor oude mensen'

“We hebben gewoon veel betere dingen te doen, dan alleen drinken en drugs gebruiken,” vertelt Demi Babalola (19) aan de krant. “We krijgen gewoon met andere soorten afleiding te maken.” De student filosofie en sociale wetenschappen vervolgt: “Veel van onze tijd gaat in social media zitten. Bij mij dan voornamelijk in Snapchat, Instagram en Twitter.”  Als er naar Facebook wordt gevraagd, dan rollen haar ogen. Dat is tenslotte voor ‘oudere mensen’.

Maar smartphones en social media zijn niet als enige schuldig aan de veranderende interesses van generatie Z. De hobby’s van de generaties X en Y worden gewoon als een beetje suf gezien. “Het kost best wel wat moeite om uit te gaan,” vindt Babalola. “Het is saai, steeds hetzelfde en ook nog eens duur. Tuurlijk ging ik vroeger ook wel uit, maar nu doen we meer ‘kickbacks’.

Hoe zo’n kickback eruitziet? Volgens journalist Nosheen Iqbal zweeft het in tussen een ouderwets huisfeestje (zo een waar je de volgende dag het braaksel van je vrienden uit het mooie tapijt van je ouders moest schrobben) en een braaf logeerpartijtje zoals je die op de basisschool had. “We hangen, luisteren muziek, koken en doen spelletjes,” zegt Babalola.

Veel voorzichtiger online

Middelbare school docent mr. Worthington deed laatst een gewaagd experiment in een van zijn lessen. Hij liet zijn leerlingen een uur lang alleen met de boodschap dat ze zelf mochten doen wat ze wilden. Vroeger zou iedereen massaal naar het dichtstbijzijnde park zijn gerend. Tegenwoordig niet meer: “Na een uur kwam ik terug en zat iedereen in een kring naar zijn eigen telefoon te kijken.”

We hebben gewoon veel betere dingen te doen, dan alleen drinken en drugs gebruiken

Demi Babalola, 19

Volgens futuroloog Rhiannon McGregor is het stereotype beeld over jonge mensen die véél te veel tijd online doorbrengen grotendeels waar. Al zijn deze jongeren wel veel voorzichtiger dan hun ouders. Maar er is niet alleen sprake van een doemscenario.

De jongeren zijn zich namelijk wel veel beter bewust van de risico’s die het met zich mee brengt. “Ze weten vanaf jongs af aan al hoe ze overkomen zowel online als offline. Dus ze zijn veel voorzichtiger in het beeld dat ze van zichzelf schetsen online.”

Wereldburgers dankzij social media

En die grote mate van online aanwezigheid brengt ook positieve consequenties met zich mee. “Jongeren zien zichzelf echt als onderdeel van de wereldbevolking. Het is voor hen veel makkelijker om zich te herkennen in en betrokken te voelen bij mensen aan de andere kant van de wereld. En doordat je je dichterbij mensen over de hele wereld voelt, kun je bijvoorbeeld ook je bezorgdheid over klimaatverandering delen,” zegt de futuroloog.  

Ook One World ziet dat generatie Z activistischer is dan haar voorgangers: “Waar millennials zich kenmerken door een behoefte aan authenticiteit en duurzaamheid, gaat deze generatie nog een stap verder: ze zijn woke. Dit vertaalt zich als: ‘alert to racial or social discrimination and injustice’.”  

Steeds meer bedrijven spelen hierop in. Zoals kledingmerk Patagonia bijvoorbeeld. Zij hebben 100% van de omzet op Black Friday aan lokale goede doelen gedoneerd. En dat is de beste PR die je kunt krijgen anno 2018. Want volgens One World wordt “Being woke wordt ook vaak geassocieerd met activisme: met alleen bewustzijn verandert er niets. ‘GenZ’ is in toenemende mate op zoek naar bedrijven waar zij haar woke mentaliteit terugvindt. Ze komt in actie door keuzes te maken met haar portemonnee. Activisme 2.0.”

Dus, nu de millennials zich langzaam richting de 40 bewegen, wordt het voor steeds meer bedrijven tijd om de aandacht van de Z’ers er vast te houden. En dat doe je niet door te praten over diversiteit op de werkvloer terwijl je de wereld aan het vervuilen bent . Of lhbt-ers ondersteunt terwijl je ouderwetse drankjes boordevol suiker promoot.

We zijn veel inclusiever

Demi Babalola, 19

Niet allemaal over één kam

Volgens Clara Finnigan (22) laat het onderzoek over generatie Z een veel te eenzijdig beeld zien. “Ik ga nog steeds vaak uit. Voornamelijk naar gay clubs weliswaar.” Bovendien deelt ze een hoop van de zorgen die millennials hebben, zoals stress en depressie. En dit heeft volgens haar alles te maken met de economische en politieke staat waarin de wereld zich bevindt.

“Die constante onzekerheid over je leven en je toekomst zorgt voor paniek. Ik zal waarschijnlijk nooit een huis kunnen kopen, tenzij ik heel veel mazzel heb.” En dat vindt ze niet eerlijk. “Ik wil gewoon wat de generaties voor mij ook hebben gehad. Als je hard werkt dan betaalt dat zich uit. Ik voel me gewoon een beetje hopeloos omdat ik weet dat mijn diploma en harde werken toch geen verschil zullen maken.”

Foto: Getty
Foto: Getty

Minder monogaam, meer experimenteren

Toch zien de Z’ers ook voordelen aan hun eigen generatie: “We zijn veel inclusiever,” vertelt Babalola aan de Britse krant. “Je mag doen wat je wil, zolang je er maar niemand pijn mee doet. Oudere generaties geloven altijd in labels en het onderscheid tussen homo en hetero. Bij ons draait het allemaal om vrijheid.”

Ook de 17-jarige Myesha Owen Munro ziet meer vrijheid op het gebied van seks: “Bij mij op school wordt er veel geëxperimenteerd op het gebied van seks. Zowel door jongens als door meisjes.” Of generatie Z nog in monogame relaties gelooft? “Ik ken niemand die trouwen nog als levensdoel ziet. Waarom zou je ook je hele leven met één iemand willen doorbrengen?” vraagt Owen Munro zich af.

Kortom, ‘GenZ’ kenmerkt zich door politiek bewustzijn, een grooooote mate van online aanwezigheid, minder drank- en drugsgebruik en meer flexibiliteit op het seksuele spectrum. Dat belooft nog wat.

Benieuwd naar de artikelen van The Guardian en One World? Lees ze via de linkjes hieronder.

Bron: 
The Guardian
Bron: 
One World