Kerst
Foto van Eva Jinek

Stressen om kerstcalorieën werkt averechts, aldus deze experts

Stop met opletten wat je eet bij het kerstdiner. Een extra knoopje los en onbekommerd kerstkransjes naar binnen schuiven, dat is het devies van deze voedingsexperts.

Kerst
Geniet dus maar van je kerstdiner!Getty Images

Word je nu al zenuwachtig van alle driegangenmenu’s, oliebollen of champagne? Veel mensen hebben stress rondom de feestdagen: ze zijn bang dat de kilo’s eraan vliegen. Zonde, want deze dagen horen juist te draaien om de leuke (en lekkere) dingen in het leven! Gelukkig hoef je je daar geen zorgen meer om te maken. Stressen om aan te komen en jezelf daardoor geen lekkere hapjes gunnen, werkt namelijk averechts, schrijft The Huffington Post. In verschillende interviews adviseren voedingsxperts om gewoon te genieten van alle diners, borrels en feestjes.

Uit onderzoek blijkt dat gewichtstoename na de feestdagen wel eens voorkomt, maar altijd heel minimaal is. In het extreemste geval kun je zo’n 1,5 kilo zwaarder worden. Maar als we dit onderzoek mogen geloven is de kans groot  dat je zelfs helemaal niets aankomt. Diëtist Lisa Mastela vertelt dat je - mits je daarna weer normaal gaat eten - zo weer op je oude gewicht bent. Lekkere dingen eten met kerst zal dus echt niet zo snel je gezondheid aantasten. Joy Jacobs, specialist in eetstoornissen, sluit zich daarbij aan. “Eén maaltijd zal je niet maken of breken.”

Bang voor oma’s appeltaart
Bang zijn voor wat je eet en je constant druk maken om overtollige kilo’s, kan daarentegen wél kwaad. Eten tijdens de feestdagen kan volgens experts schaamte, afstraffing, angst en spanning met zich meebrengen. “Zo’n relatie met eten heeft negatieve gevolgen”, zegt Autumn Bates, een voedingsdeskundige uit Los Angeles. “Wanneer je je zorgen maakt om oma’s appeltaart, krijg je een hormonale reactie.” Dit stresshormoon kan volgens Bates leiden tot negatieve gezondheidsklachten - je raadt het al - zoals gewichtstoename.

Een ander onderzoek geeft ons nog een reden om niks te laten staan. Het blijkt namelijk dat af en toe voedsel eten dat niét in je dieet behoort je zelfs helpt om gemotiveerd te blijven om je dieet tóch door te zetten. Bates adviseert haar cliënten dan ook om sowieso één dag per week jezelf te verwennen met iets lekkers. Ze noemt het alleen expres geen ‘cheat day’, zoals er in sommige diëten ook wel naar wordt verwezen. “Dit laat je denken dat je iets fout doet.”

Je hebt de social media cookies niet geaccepteerd.

Om bovenstaande inhoud te bekijken moet je de social media cookies accepteren. Hierdoor kan je social media berichten zien, delen en erop reageren.

Wijzig cookie instellingen

via GIPHY

Jezelf onthouden kan er ook voor zorgen dat je daarna juist méér gaat eten. Dit geeft sommige mensen een schuld- of schaamtegevoel. Van deze stress kun je weer aankomen. “Het is een vicieuze cirkel”, zegt diëtiste Lisa Mastela. Ze raadt iedereen sterk aan om jezelf nooit te straffen als je een keer veel hebt gegeten. “Jezelf daarna uithongeren heeft al helemaal geen zin, want dit leidt ertoe dat je ‘s avonds alles weer gaat inhalen.” Volgens haar kun je je het beste voorbereiden op de feestdagen met het bedenken van gezonde, vullende gerechten: een smoothie of een voedzame soep bijvoorbeeld.

Laat die kerststol of gegrilde kalkoen dus niet staan: verwen jezelf met alles wat kerst te bieden heeft, zónder schuldgevoel. Mocht je na het lezen van het devies van deze experts nog steeds een hard hoofd hebben in het aankomende kerstdiner: op de website van The Huffington Post staan nog wat tips.

Bron: 
The Huffington Post