Teun van de Keuken over toegevoegde vitaminen
Foto van Eva Jinek

Laat je niks wijsmaken: toegevoegde vitaminen maken een suikerbom echt niet gezond!

Het is slechts een van de vele misleidingen via voedseletiketten. Om dit soort 'gesjoemel' te verbieden dient D66 een motie in getiteld ‘Actieplan etikettering’. Dit naar aanleiding van een uitzending van Jinek waarin Teun van de Keuken liet zien dat er gesjoemeld werd met brood. Maar ook etiketten en verpakkingen van vele andere producten zijn onduidelijk, of zelfs misleidend. Hoe zou het dan wel moeten?

Beeld van de video

pas op voor lok-ingrediënten!

Het toevoegen van vitaminen en mineralen aan verder ongezonde producten is niet meer dan gesjoemel. ‘Lok-ingrediënten,’ noemt Teun ze. “Je stopt bij iets heel ongezonds, bijvoorbeeld Coco pops vitamine B en vitamine D, waardoor het lijkt alsof je met gezond voedsel te maken hebt. Maar als je op de achterkant van de verpakking kijkt, waar de ingrediënten vermeld staan, zie je dat er bijna alleen maar troep inzit. Het tweede belangrijkste basisbestanddeel van Coco pops is suiker. Dus zouden Coco pops gewoon Suikerpops genoemd moet worden. Kortom het is bagger, rotzooi."

Milkbreak Bosvruchten-framboos zit vooral vol suiker

Dit geldt volgens Teun ook voor de ‘Liga Milkbreak Bosvruchten-framboos’. "Op de voorkant van de verpakking staat ‘vol bouwstoffen, vol ijzer, vol calcium’. Als je op de achterkant checkt wat er daadwerkelijk in de koek zit, zie je dat het eerste ingrediënt tarwebloem is, tweede ingrediënt suiker, derde ingrediënt glucosestroop, wat ook een vorm van suiker is." Als je eerlijke etiketten zou hebben, zou er volgens Teun dus op de voorkant van de verpakking ook -vol suiker- moeten staan. Ander gesjoemel met deze Milkbreak, is dat er helemaal geen bosvruchten in de koek zitten, alleen maar bosvruchtenpoeder. En dat verwaarloosbaar weinig, namelijk slechts 0,07 procent.

niet meer dan een ongezond suikerdrankje

Dan ‘Vitamin water met braam en Açai’. Ogenschijnlijk gezond, maar als je de ingrediënten bekijkt zie je meteen dat het feitelijk gewoon suikerwater is. De braam is vervangen door natuurlijk aroma. Die Açai is nergens te bekennen. Dus in feite is niets waar op de voorkant van de verpakking mee geadverteerd wordt waar. Het is volgens Teun pure nep.

Hoe misleidend de verpakkingen ook zijn, toch is dit volgens Teun wettelijk gezien toegestaan. Dat zou echt veranderd moeten worden. Het voorstel is nu, dat wanneer je een ongezond product maakt, je alleen reclame mag maken met die gezonde ingrediënten wanneer je dan óók de ongezonde ingrediënten op de voorkant vermeldt. Dat willen consumentenorganisaties door heel Europa.

het is vechten tegen de bierkaai

Maar Teun vreest dat die eerlijke etiketten er toch niet gaan komen. De lobby van de voedselindustrie is namelijk gigantisch sterk. Maar als consument kun je zelf het een en ander doen. “Laat je niet verleiden door de voorkant van de verpakking, lees direct de ingrediënten de achterkant,” dat is de tip van Teun. “En vergeet niet, het belangrijkste ingrediënt staat altijd als eerste vermeld.”