Als werkende vrouw anno 2018 word je regelmatig, gevraagd of ongevraagd gebombardeerd met carrièreadvies.
Foto van Eva Jinek

We hebben he-le-maal niets aan carrièretips speciaal voor vrouwen, dit is waarom

Wees zelfverzekerd, maar nooit arrogant. Spreek met een lage stem, tenzij je over je salaris onderhandelt. Dit zijn nog maar een paar van de carrièretips die vrouwen dagelijks horen. Hoog tijd om die linea recta overboord te gooien!

Als werkende vrouw anno 2018 word je regelmatig, gevraagd of ongevraagd gebombardeerd met carrièreadvies.
Als werkende vrouw anno 2018 word je regelmatig, gevraagd of ongevraagd gebombardeerd met carrièreadvies.Unsplash

Als werkende vrouw anno 2018 word je regelmatig, gevraagd of ongevraagd gebombardeerd met carrièreadvies. En dat is niet zo gek, aangezien we allemaal graag zoveel mogelijk plezier willen in ons werk met zo min mogelijk stress. En dat terwijl we langzaam maar zeker het glazen plafond neer hakken tot de laatste scherf. Want wie wil er nou geen succesvolle carrière?   

Een groter probleem

Kom maar door met de zelfhulpboeken, waslijsten aan tips, working mommy blogs, en presentaties over de beste manier om als vrouw te overleven in een mannenwereld. Maar met zo’n overdaad aan goedbedoelde adviezen, is het soms lastig om het kaf van het koren te scheiden. Volgens Quartz zijn het vooral de carrièretips voor vrouwen die voorbij gaan aan een veel groter probleem.

Door vrouwen een lijst voor te houden met hoe het allemaal wel of juist niet moet, wek je namelijk de illusie dat je als vrouw zelf controle hebt over je positie op de arbeidsmarkt of binnen het bedrijf waar je werkt. En hoewel het vaak hoopgevend is om te horen hoe je ‘als vrouw’ het beste uit de verf komt op werk, legt het ook wel heel veel druk op onze individuele schouders.

Eigenhandig een eind maken aan ongelijkheid

Ongelijkheid op de werkvloer is natuurlijk het resultaat van hoe onze maatschappij eeuwenlang was ingericht. Dat vrouwen nu veel meer werken is een belangrijke ontwikkeling, maar om van vrouwen te verwachten dat zij eigenhandig korte metten maken met de vooroordelen over vrouwen in de top of met de loonkloof, gaat misschien wat ver.

Als je het aan journalist Ephrat Livni vraagt, wil dit absoluut niet zeggen dat we als vrouwen geen verandering teweeg kunnen brengen. Sterker nog, dat kunnen vrouwen hartstikke goed. Maar dat je iets kán, leidt vaak tot de aanname dat je het dan ook móet doen. En als iets dan niet lukt, dan is het maar wat verleidelijk om met een beschuldigende vinger naar jezelf te wijzen.

Zoek de schuld niet bij jezelf

Volgens dit onderzoek in de Harvard Business Review moeten vrouwen oppassen met de verantwoordelijkheid altijd bij zichzelf neer te leggen én te zoeken. “Voor je het weet komen we dan met z’n allen tot de conclusie dat het hun eigen schuld is dat vrouwen ondervertegenwoordigd zijn op de werkvloer”, aldus de onderzoekers.

Dus misschien is het toch tijd om voortaan alle doe-het-zelf-adviezen met een korreltje zout te nemen. Natuurlijk kun je ze ter harte nemen voor je eigen ontwikkeling, maar als jij de salarisonderhandeling ingaat en het lukt uiteindelijk niet om die verhoging binnen te koppen, dan is dat niet perse jouw schuld. Er kunnen talloze redenen voor zijn.

Je kunt je altijd als teamspeler opstellen en er nog zo voor waken om niet als deurmat behandeld te worden, maar dan nog heb je het niet in de hand dat een collega achter je rug de boel loopt te verzieken. Maar volgens Livni heeft het dus geen zin om op die momenten de schuld bij jezelf te zoeken.

De maatschappij moet veranderen, niet vrouwen

Misschien denk je na zo’n vervelende ervaring meteen dat  het roer drastisch om moet. Dat je nog zelfverzekerder moet worden (en dus nog lager moet gaan praten tijdens die vergaderingen) terwijl dat absoluut niet het geval is. “De maatschappij moet veranderen, wij niet”, legt Livni uit. Maar zo’n maatschappij en al haar vooroordelen en stereotypen veranderen, dat gaat nou eenmaal niet zo snel als gehoopt.

Een kwestie van geduld dus. En in de tussentijd lijdzaam afwachten? Nou dat hoeft ook zeker niet. Het is kan hartstikke handig zijn om van anderen advies te krijgen over salaris, collega’s en hoe je opvalt tijdens een vergadering. Maar volgens Quartz is het dan wel belangrijk om in je achterhoofd te houden dat er geen universeel advies bestaat voor dé perfecte werknemer (man of vrouw). Elk bedrijf is anders, elke cultuur is anders en elke baas of collega ook.

Vroeg beginnen

Het allerbelangrijkste is volgens Livni om al vroeg te beginnen met het doorbreken van alle stereotiepe genderrollen. “Als we meisjes niet langer leren om alle huishoudelijke klusjes te doen of om altijd beleefd en zachtaardig te zijn, speelt dat later in hun carrière ook niet constant mee in hun achterhoofd”, aldus de journalist.  

Dus als je binnenkort weer om de oren wordt geslagen met tips over hoe je zelfverzekerd overkomt, zonder arrogant te zijn. Slim uit de hoek te komen zonder een vervelende betweter te worden genoemd, of om je professioneel te kleden maar niet té saai. Bedenk je dan dat ongelijkheid op de werkvloer niet alleen het probleem van vrouwen is. Vrouwen zijn tenslotte ook niet in hun eentje verantwoordelijk voor het oplossen ervan.

Bron: 
Quartz At Work