Foto van Eva Jinek

Waarom we blij worden van alle soorten en maten ‘boobies’ op tv

Zie je een borst op televisie, dan is-ie altijd rond en pront. Vrijwel nooit uitgezakt of ingedut. Maar volgens Volkskrant-journalist Loes Reijmer zou daar nu wel eens verandering in kunnen komen.

Foto: via Tumblr
Foto: via Tumblr

Er zijn evenveel soorten borsten als er vrouwen zijn. Toch zien we vaak één soort borst in populaire media: rond en pront. Journalist Loes Reijmer keek naar de nieuwe serie The Deuce en spotte daar een voorzichtige trend: de ‘normale’ boezem lijkt een opmars te maken.

Wat vreemd

“In de wereld van Netflix en HBO is bijna elke vrouw een Victoria's Secret-model, met een pronte, stevige boezem die zelfs zonder een push-upbeha overeind blijft. En nu tippelt Gyllenhaal (de hoofdrolspeler van The Deuce red.) plotseling door het beeld met borsten zó menselijk dat het bijna vervreemdend is,” schrijft ze.

Gewone borsten horen erbij

The Deuce gaat over prostitutie en het ontstaan van de porno-industrie op Times Square in het begin van de jaren zeventig. In de serie volg je de vrouwen die in de prostitutie zitten. Gewone vrouwen, en in die zin passen de gewone borsten ook goed bij het verhaal. Of zoals Reijmer het stelt: “Het zou ongeloofwaardig zijn als die allemaal met een Hollywooduiterlijk aan de straatkant zouden staan.”

Dit moest niet de mannenversie van sekswerk worden

David Simon

Klinkt heel logisch, maar toch is The Deuce één van de weinige series die de vrouwenborst in haar volle glorie en vele soorten laat zien. Bedenkers David Simon en George Pelecanos hebben daar heel bewust voor gekozen, vertellen ze aan de podcast van weekblad The New Yorker.

Niet alleen voor mannen

Eerder maakten de twee al de bekende serie The Wire. Voor hun nieuwe serie wilden ze zich niet beperken tot enkel hun eigen, mannelijke, perspectief. “We hadden de blik van vrouwen nodig in het schrijversteam,” vertellen ze. “Dit moest niet de mannenversie van sekswerk en porno worden”

Het valt niet eens op

Wij zijn blij dat Reijmer ons even wijst op deze serie en deze boobies. Zeker in een tijd waarin de meeste series en films worden gemaakt vanuit een mannelijk perspectief, ook wel bekend als de ‘male gaze’. Dit is het dominante beeld dat constant in films terugkeert, waarbij vrouwen vooral aanwezig zijn als object van de mannelijke begeerte.

Reijmer: “Die blik is is al decennia lang de norm en zo gewoon dat het niet eens opvalt. Tot het eens anders is dus.”

Kiezen voor de normale variant

The Deuce is natuurlijk niet de eerste die voor meer variatie in borsten kiest. De serie Girls deed het ook al. Reijmer: “Over het peervormige lichaam van Lena Dunham - bedenker, regisseur en hoofdrolspeler van de serie Girls - zijn inmiddels bibliotheken volgeschreven. Aflevering na aflevering hopt ze naakt of halfnaakt over het scherm, de oma-onderbroek soms nog half tussen haar billen. Niet alleen dat onvolmaakte bloot is al baanbrekend, maar vooral de wijze waarop ze het toont: ongegeneerd en vrij.”

We schamen ons

Soms is dat heftig. Zo geeft ook Reijmer toe dat ze ‘vaak met een kussen op schoot in de aanslag zitten kijken, klaar om mijn ogen te bedekken uit plaatsvervangende schaamte’. Maar dat is precies waarom ook onvolmaakte lijven  wel op tv moeten komen. Want die plaatsvervangende schaamte komt voort uit een diepgeworteld idee hoe vrouwenlichamen moeten zijn. En dat je hem niet mag laten zien, als die van jou niet perfect is.

Conclusie: hoe meer normale lijven en borsten we gaan zien, hoe normaler ze worden. En hoe vrijer we ons allemaal in ons lichaam gaan voelen.

Free the boobie! Lees via de onderstaande button het  hele artikel van Loes Reijmer.

Bron: 
De Volkskrant