Merel van Dongen
Anoek Hofkens
Anoek Hofkens
Contributor

Deze Oranjeleeuwin brult voor meer zichtbaarheid van Eredivisie Vrouwen

Terwijl de mannen vol in de schijnwerpers staan in de Eredivisie, is het verdomde lastig om die van de vrouwen te volgen. Oranjeleeuwin Merel van Dongen (25) vindt dit niet oké. Tegen onze redacteur Anoek vertelt ze waarom.

Merel van Dongen
Merel van DongenANP

Iedereen die ooit met een man heeft samengewoond, weet dat elke avond van de week wel érgens op televisie een voetbal rolt. En als het kastje wordt uitgezet, gaat het hele feest online gewoon door. Bij vrouwenvoetbal is dat net even anders. Die wedstrijden worden niet op tv uitgezonden, afgezien van sporadisch een belangrijk wedstrijd. En als je het hoogste niveau van het Nederlandse vrouwenvoetbal wil volgen, kun je (online) nergens terecht voor een up-to-date overzicht met de uitslagen, standen en achtergronden van alle spelers.

En dat is gek. Eredivisie Vrouwen heeft namelijk net als de Eredivisie van de mannen gewoon haar social media kanalen waarop ze dat kan doen. Daar wijst Oranjeleeuwin Merel van Dongen (25) ons op via Twitter.

Je hebt de social media cookies niet geaccepteerd.

Om bovenstaande inhoud te bekijken moet je de social media cookies accepteren. Hierdoor kan je social media berichten zien, delen en erop reageren.

Wijzig cookie instellingen

Haar Twitter-posts worden direct opgepikt door diverse media. En terecht, want waarom gebeurt er op de accounts van de vrouwen zo weinig als er op de accounts van de mannen wél zo veel gebeurt? We bellen Merel op om te vragen waarom het zo belangrijk is dat de social media kanalen van de vrouwen eredivisie óók goed bijgehouden worden.

Hoi Merel! Je maakt je druk over de aandacht voor Eredivisie vrouwen, vertel?

“Hallo! Klopt, vorig jaar toen ik nog bij Ajax speelde waren de social media accounts van Eredivisie Vrouwen nog best up-to-date. Er waren video’s te zien van wedstrijden, de standen stonden er meteen op, het was oké. Sinds dit jaar speel ik bij de Spaanse club Real Betis, dus zit ik er iets minder bovenop, maar in de zomer viel me al op dat er nog maar weinig werd geplaatst.”

“En begin deze week zag ik dus dat er gewoon niks meer mee wordt gedaan! De laatste post op Instagram was van juni en op Twitter zie je niets meer dan de standen en het programma, en dat is niet eens up-to-date. En dat zijn dan de accounts van de hoogste divisie van het vrouwenvoetbal. Daar verwacht ik toch echt meer van.”

Merel van Dongen
Esmee De Graaf, Merel Van Dongen en Sheila Van Der BulkANP

Waarom is social media zó belangrijk voor de Eredivisie Vrouwen?

“Vrouwenvoetbal in Nederland is enorm aan het groeien. Steeds meer mensen zijn erin geïnteresseerd, zeker na het EK van vorige zomer. Er keken zo’n vijf miljoen mensen naar de finale van het EK. Het grote probleem is alleen: je kunt het vrouwenvoetbal niet volgen.”

“Het komt niet op televisie en als je de standen wilt weten, moet je naar ouderwetse dingen grijpen als teletekst of zelf alle clubsites moet afgaan. Als je niet fan bent van één team, maar gewoon het hoogste niveau vrouwenvoetbal in Nederland wilt volgen, kun je nergens heen voor een overzicht. De social media kanalen van Eredivisie Vrouwen kunnen dat opvangen. En horen dat ook te doen om het Nederlandse vrouwenvoetbal - nota bene de hoogste divisie daarvan - een gezicht te geven.”

Je hebt de social media cookies niet geaccepteerd.

Om bovenstaande inhoud te bekijken moet je de social media cookies accepteren. Hierdoor kan je social media berichten zien, delen en erop reageren.

Wijzig cookie instellingen

“En mensen willen het ook volgen. Na het EK hebben veel Oranjeleeuwinnen er op z’n minst twintig tot dertig duizend volgers bij gekregen op Instagram. Kijk maar naar de accounts van Lieke Martens en Kika van Es bijvoorbeeld. Dat zou de Eredivisie Vrouwen ook voor het Nederlandse vrouwenvoetbal kunnen doen. Net als elk ander serieus bedrijf hoort het gewoon zichtbaar te zijn op social media. En er is ook al best wat opgebouwd na het EK, het is gewoon te bizar voor woorden dat er nu niks meer mee wordt gedaan.”

Heb je enig idee hoe dat komt?

“Op mijn tweet heb ik veel reacties gekregen en daardoor heb ik nu wel een beetje een idee waar het is misgegaan. De KNVB heeft dit jaar de verantwoordelijkheid voor de Eredivisie Vrouwen, en haar social media accounts, overgedragen aan de Coöperatie Eredivisie Vrouwen (afgekort CEV, een initiatief van de KNVB en de clubs in de Eredivisie Vrouwen, red.). Maar meer dan dat weet ik ook niet.”

Je hebt de social media cookies niet geaccepteerd.

Om bovenstaande inhoud te bekijken moet je de social media cookies accepteren. Hierdoor kan je social media berichten zien, delen en erop reageren.

Wijzig cookie instellingen

Dit gaat natuurlijk ook om een groter probleem, dat vrouwenvoetbal structureel minder aandacht krijgt dan mannenvoetbal. Gaan we ooit een inhaalslag maken denk je?

“Ik probeer altijd zo min mogelijk de vergelijking met de mannen te maken. Mannenvoetbal is heel oud en van generatie op generatie overgedragen. Dat vrouwenvoetbal minder aandacht krijgt, is wat dat betreft niet raar. Het zou fantastisch zijn als het gelijk wordt getrokken, maar ik begrijp ook dat de mannen op dit moment gewoon nog meer aandacht genereren. Mijn verontwaardiging gaat erom dat er niks wordt gedaan om het gat te verkleinen.”

“Het is overigens niet mijn bedoeling om er alleen maar over te zeuren, ik wil iets aankaarten met het doel dat er iets gaat gebeuren. En er gebeurt ook al veel in het vrouwenvoetbal, begrijp me niet verkeerd. Zo heeft de KNVB meer middelen beschikbaar gesteld voor de vrouwentak, zodat we kunnen groeien. Maar als we niet inzetten op het vergroten van de zichtbaarheid van de Eredivisie Vrouwen zullen we nooit een competitie worden die ook leuk is om naar te kijken.”

Wat moet er volgens jou gebeuren?

“We moeten de Eredivisie Vrouwen neerzetten als een A-merk. De kwaliteit moet goed zijn, zowel van de spelers, de velden, de scheidsrechters en de organisatie. Maar daar houdt het niet op. De marketing moet net zo goed zijn. Op Twitter en andere social media kanalen moet het voetbal te volgen zijn. En er hoort mooie content bij, zoals inside stories van spelers, die laten zien hoe hard we werken in het veld, en tegelijkertijd ook nog studeren, al onze verhalen. Q and A’s, challenges. Alles wat er ook rondom andere A-merken wordt gedaan. Dat mensen denken: dit wil ik zien.”

Merel Van Dongen en Vanity Lewerissa
Merel Van Dongen en Vanity LewerissaANP

“Zo worden de voetbalmeiden helden die je wilt volgen, voorbeelden om naar op te kijken. En dan wordt het ook voor sponsors interessant om te investeren. Zo kan het vrouwenvoetbal echt gaan groeien. Social media is de eerste stap van de ladder om vrouwenvoetbal in Nederland groot te maken. Als dit niet wordt aangepakt, vrees ik heel erg voor de Eredivisie Vrouwen. Ik hoop dat ik ze met mijn oproep even heb wakker geschud, en dat de social media kanalen vanaf nu als een tierelier gaan draaien. Want dat verdient het vrouwenvoetbal zeker.”

Zodra ik ophang, ben ik toch benieuwd waar het op dit moment dan precies misgaat. De CEV heeft toch precies hetzelfde doel als Merel? Ik bel Frank Kolsteeg, commercieel marketing directeur van het CEV en vraag het hem.

“Natuurlijk zijn we het met Merel eens. We willen de social media kanalen van de Eredivisie Vrouwen zeker goed krijgen, we werken er keihard aan sinds we ze van de KNVB hebben overgenomen. Dat je daar nu nog niets van ziet, komt doordat we onze plannen nog niet hebben kunnen uitvoeren vanwege organisatorische en fysieke obstakels. Maar we laten het niet liggen. We zien de potentie en zijn juíst van plan de Eredivisie Vrouwen online goed neer te zetten. Dat mensen nu zoiets hebben van ‘Bestaat het nog?’ betreur ik. Dat gaan we veranderen, één dezer dagen zullen we dat gaan laten zien.”

Of het nu echt zo snel gaat, of dat we er toch nog even op moeten wachten, Merel’s oproep lijkt in ieder geval in goede aarde te vallen. Wij gaan de Eredivisie Vrouwen volgen, en hopen op al die mooie content die wordt beloofd.