Foto van Eva Jinek

We worden bedwelmd door prijsvechters

Veel mensen raken al in extase als ze een prijsvechterwinkel zoals Primark, Lidl of Action binnenlopen. Nederlanders zijn dol op de koopjes. Maar hoe kan het dat die producten zo goedkoop zijn en onder welke omstandigheden worden ze gemaakt? En waarom willen we alles het liefst zo goedkoop mogelijk? Programmamaker Roland Duong maakte de driedelige  documentaireserie ‘prijsvechter’ over dit onderwerp. 

Still from video

Omdat de meeste goedkope spullen uit China komen, bezocht hij dit immense land.  Vreemdgenoeg concludeerde hij dat de arbeidsomstandigheden aldaar hem behoorlijk meevielen. Ze zijn behoorlijk geëmancipeerd. Dus geen naming and shaming.

Goedkoopheid is pijnprikkelvrij

Naast het bezoeken van productielanden, gaat Johan in zijn reeks ook in op de psychologie van het kopen. Wat gebeurt er in je hersenen als je iets koopt, of als je besluit iets niet te kopen? Dat laatste vindt plaats wanneer er genoeg pijnprikkels zijn om je van een aankoop te weerhouden. Goedkoopheid is pijnprikkelvrij, waardoor je als het ware bedwelmd wordt. Is dat wat we willen?

Keerzijde

Onze economie is ingericht op bodemprijzen. Daar houden we van. Maar de keerzijde is dat we onszelf werkeloos kopen. De Westerse middenklasse is immers 30 jaar geleden gestagneerd toen de globalisering begon. Of is het zo dat we juist blij moeten zijn dat je niet meer rijk hoeft te zijn om spullen aan te kunnen schaffen? Een soort democratisering van bezit?

8 januari 2017 13:45
Bron: 
VPRO