Foto: Axel Antas Bergkvist, Unsplash
Foto van Eva Jinek

Wat er mis is met een stiekeme GPS-tracker in je nieuwe Honda

Steeds meer fabrikanten bouwen ongevraagd een GPS-tracker in hun auto’s. Zo zien ze precies waar hun klanten heen rijden. Onschuldig? Niet echt. Lees hier waarom.

Foto: Axel Antas Bergkvist, Unsplash
Foto: Axel Antas Bergkvist, Unsplash

Toen de Amerikaanse Daniel Dunn op het punt stond om het leasecontract voor zijn nieuwe Honda Fit te ondertekenen, viel zijn oog ineens op een klein - maar belangrijk - zinnetje tussen de kleine lettertjes. Over het feit dat Honda de locatie van het voertuig mag volgen. Altijd.

De 69-jarige inwoner van Californië vond het een beetje vreemd, maar wilde graag met zijn nieuwe auto op pad en besloot het contract daarom toch te tekenen. Wat kon het hem eigenlijk ook schelen. Hij gebruikt de auto toch alleen voor de supermarkt en de yogales. Hoe interessant kan zijn gepensioneerde leven zijn voor een groot bedrijf als Honda?

Foto: Daniel Klein, Unsplash
Foto: Daniel Klein, Unsplash

Nou, behoorlijk interessant blijkt uit dit artikel van The Washington Post. Want er zijn behoorlijk wat gegevens te verzamelen. Journalist Peter Holley: “Door iemands locatie te volgen, kan een autofabrikant gigantische hoeveelheden persoonlijke informatie opslaan. Zoals hoe hard iemand rijdt, afremt, en alles wat iemand in zijn vrije tijd uitspookt.” En het gaat nog verder. “Fabrikanten kunnen er ook makkelijker achter komen waar je boodschappen doet, of je je gordel draagt tijdens het rijden en wat je aan het doen was op het moment dat je een ongeluk krijgt.”

Handel in alledaagse dingen

En naar persoonlijke gegevens van consumenten, welke consumenten dan ook, is in dit digitale marketing tijdperk veel vraag. Er wordt handel gedreven in de uitwisseling van dit soort data. Want hoe meer je van iemand weet, hoe beter je kunt inschatten wat diegene wil en kun je betere reclameboodschappen maken.

Hier komen de data van je auto terecht

Het Amerikaanse bedrijf Otonomo is een voorbeeld van een bedrijf dat handelt in verzamelde informatie (oftewel data) die uit auto’s komt. Ze krijgen de informatie van fabrikanten, schonen deze vervolgens op, en verkopen ze aan derde partijen.

Autofabrikanten gaan steeds meer op software bedrijven lijken.

Lisa Joy Rosner (marketing directeur Otonomo)

Ook al doen autofabrikanten zelf niet veel met de data die ze verzamelen, ze krijgen een percentage van alle informatie die wordt doorverkocht. Ze hebben er dus zeker profijt van! “Autofabrikanten realiseren zich ook dat ze niet meer alleen hardware produceren, maar steeds meer op software bedrijven gaan lijken,” zegt marketing directeur Lisa Joy Rosner van Otonomo.

De auto als computer

Holley: “De auto verandert zo van een machine die bedoeld is om mensen van A naar B te brengen in een geavanceerde computer die zelfs meer inzicht heeft in onze gewoontes dan onze smartphones hebben.”

Wat er nog meer mee gebeurt

Bedrijven zoals Otonomo zeggen  de data uit auto’s ook te willen gebruiken voor het ‘gemeenschappelijke goed’. De informatie kan nuttig zijn voor de verbetering van transport, infrastructuur, de uitstoot verminderen en levens te redden dankzij het automatische opsporingssysteem voor ongelukken. Er kan dus ook iets goeds mee gedaan worden.

Toch blijft naast ‘de wereld verbeteren’ het commerciële belang heel groot. Zo verkopen ze hun data bijvoorbeeld aan app-ontwikkelaars die een nieuw parkeersysteem aanbieden of aan bedrijven die informatie over drukke autoroutes gebruiken om de ideale locatie voor hun reclamebord te bepalen.

Foto: Stephen Monroe, Unsplash
Foto: Stephen Monroe, Unsplash

Op deze manier wordt je als automobilist wel degelijk ingezet voor het economische belang van bedrijven. En is iemand als Daniel Dunn zich waarschijnlijk niet bewust van toen hij onderweg was naar zijn vaste yogales.

Het zit nu al in een heleboel auto’s

Volgens the Washington Post hebben 78 miljoen van de auto’s die nu op de weg rijden al een een cyber-verbinding. Bovendien hebben 98% van de nieuwe auto’s die in Europa en de V.S. verkocht worden deze verbinding ook.

Foto: Getty
Foto: Getty

Omdat er geen privacy-wetgeving bestaat specifiek voor de autobranche, zullen fabrikanten in de toekomst wellicht in de verleiding komen om nog meer gebruik te maken van deze zogenaamde geldboom.

Let op die kleine lettertjes

Natuurlijk zeggen de fabrikanten zelf dat ze de informatie alleen maar verzamelen wanneer ze expliciet toestemming hebben van de koper. Maar net als in het geval van Daniel Dunn, is die informatie vaak diep begraven in ingewikkelde contracten vol met kleine lettertjes.

Weer een beetje privacy ingeleverd. Wij zullen bij het kopen van een auto extra goed op de kleine lettertjes letten. Benieuwd naar het artikel? Lees het via de link hieronder.

Bron: 
the Washington Post