Foto: 'Apesh**t' videoclip
Foto van Eva Jinek

Beyoncé en Jay-Z dwingen je om op een andere manier naar kunst te kijken in hun nieuwe clip

Het kost je een paar duiten maar dan heb je ook wat. Beyoncé en Jay-Z hebben hun nieuwste videoclip opgenomen in de Franse tempel der klassieke kunst, het Louvre. En dat levert veel meer op dan alleen een mooi plaatje.

Foto: 'Apesh**t' videoclip
Foto: 'Apesh**t' videoclip

‘Apes**t’ heet de eerste videoclip van het gloednieuwe album ‘Everything is Love’ wat Beyoncé en Jay-Z afgelopen zaterdag als ‘surprise’ uitbrachten. Bij het horen van de naam ‘Apes**t’ is het Louvre waarschijnlijk niet de eerste locatie die in je opkomt.

Niet de eerste

Maar zo vreemd is het niet dat het muzikale echtpaar deze tempel der klassieke Westerse kunst heeft uitgekozen. Volgens de New York Times kost het ‘maar’ een schamele €15.000 om wat opnames te maken in het museum. Iets wat je met ruim 11 miljoen views op YouTube zo hebt terugverdiend.

Ze zijn bovendien niet de enige die het museum gebruiken als filmset. De afgelopen jaren hebben grote Hollywoodfilms zoals Wonder Woman en Fifty Shades of Grey ook gefilmd in het Louvre.

Je hebt de social media cookies niet geaccepteerd.

Om bovenstaande inhoud te bekijken moet je de social media cookies accepteren. Hierdoor kan je social media berichten zien, delen en erop reageren.

Wijzig cookie instellingen

Daarnaast staan 'the Carters' bekend als kunstliefhebbers én -verzamelaars. Zo bracht Jay-Z in 2012 het nummer ‘Picasso Baby’ uit. Al was het toen meer een middel om zijn status te vergroten volgens journalist Wieteke van Zeil. “Het had net zo goed een Lamborghini of Rolex kunnen zijn,” schrijft ze in de Volkskrant.

Het draait om macht

Bij ‘Apes**t’ is het anders. De kunst geldt niet als een statussymbool. Nee. De hoge cultuur die gepaard gaat met de Westerse kunst uit het Louvre wordt ingezet om een belangrijk verhaal te vertellen over macht. En dan vooral over de grote machtsverschillen in de Westerse geschiedenis.

Wat het verhaal is dat Beyoncé en Jay-Z hiermee willen vertellen? Daar kunnen we eigenlijk alleen maar over speculeren. En laat dat nou preciés zijn wat iedereen sinds zaterdagavond doet.

Dit zijn de belangrijkste dingen die journalist Elias Leight van Rolling Stone opvielen.

1. Contrast tussen zwart en wit

“Wat ‘Apes**t’ zo krachtig maakt, is het grote contrast tussen de ‘witte’ kunst op de muren van het museum en de zwarte danseressen op de vloer voor de kunst,” schrijft Leight. Op het eerste gezicht lijkt een Venus van Milo, of het beroemde schilderij van de kroning van Napoleon en Joséphine de aandacht te trekken. Maar door de kracht van Beyoncé en de zwarte danseressen worden zij al snel als kunst gezien en “verdwijnt een schilderij al snel naar de achtergrond, alsof het niet meer is dan een stukje behang op de muur,” legt hij uit.

Foto's: 'Apesh**t' videoclip
Foto's: 'Apesh**t' videoclip

Het contrast wordt sterker wanneer de regisseur van de clip, Ricky Saiz, beelden van witte echtparen in de klassieke kunst afwisselt met beelden van een modern zwart koppel.

2. New Royalty

Ook zien we het succesvolle duo voor de Sfinx staan en hun majestueuze witte gewaden bovenaan een iconische trap voor de gevleugelde ‘Nikè van Samothrake’. Dit alles suggereert dat Beyoncé en Jay-Z allang onderdeel zijn van de ‘hogere’ cultuur in het Louvre. Of staan ze er zelfs boven?

Foto: 'Apesh**t' videoclip
Foto: 'Apesh**t' videoclip

In een eerder genoemde scène staat Beyoncé in een Burberry legging en beha tussen haar danseressen staat voor het schilderij van schilder Jacques-Louis David waarop de kroning van Josephine, door Napoleon wordt afgebeeld. Als je goed kijkt, zie je dat de zangeres precies voor Josephine staat. Met een beetje verbeeldingskracht, lijkt het dus net alsof Beyoncé degene is die tot keizerin gekroond wordt. Over new royalty gesproken!

Foto: 'Apesh**t' videoclip
Foto: 'Apesh**t' videoclip

3. Kritiek op de Super Bowl

Volgens Leight heeft Jay-Z een bescheiden rol in de videoclip. Maar ook de rapper weet indruk te maken. “Hij doet dit voornamelijk met zijn vlijmscherpe teksten,” volgens de journalist. Zo rapt Jay: “I said no to the Super Bowl, you need me, I don’t need you.”

Foto: 'Apesh**t' videoclip
Foto: 'Apesh**t' videoclip

De rapper verwijst naar de American Football-spelers zoals Colin Kaepernick, die knielden voor het Amerikaanse volkslied uit protest tegen het politiegeweld waar zoveel zwarte Amerikanen het slachtoffer van zijn geworden. Regisseur Saiz laat op dit moment een shot zien van een rij knielende jongens buiten het Louvre.

Foto: 'Apesh**t' videoclip
Foto: 'Apesh**t' videoclip

De clip sluit af met een lang shot van het echtpaar terwijl ze nonchalant voor de beroemde Mona Lisa staan. Er wordt steeds meer ingezoomd op het schilderij zelf, al is het volgens Leight duidelijk dat “het schilderij de minste aandacht trekt in dit plaatje.”

Naast de (inmiddels waarschijnlijk 12 miljoen) fans die in de ban zijn van het nieuwe album van the Carters, kunnen de Nederlandse fans morgen en overmorgen genieten van de muzikale royalty die dan met hun On the Run Tour II in de Arena staan.

Ben je benieuwd naar de rest van de verborgen boodschappen in de nieuwe clip? Lees het in de artikelen hieronder.

Bron: 
Rolling Stone
Bron: 
Volkskrant
Bron: 
New York Times