Vrouw op hakken
Foto van Eva Jinek

Zo word je succesvol zonder kil over te komen (en wel een baas te zijn)

Om net zo succesvol te zijn als mannen, moeten vrouwen met hoge functies in het bedrijfsleven hard en autoritair zijn, is het idee. Maar in de praktijk werkt dat net zo vaak tegen je. The New York Times sprak vrouwen die daar slim mee omgaan. Tips uit het veld!

Vrouw op hakken
Wanneer vrouwen autoriteit uitstralen, riskeren ze te worden gezien als gevoelloos.Unsplash

Joan Williams doet al jarenlang onderzoek naar de rol van gender op de werkvloer en interviewde meer dan 200 vrouwen over dit onderwerp. In het artikel van The New York Times deelt ze niet alleen tips en verhalen die vrouwen helpen om te voorkomen kil of hard over te komen, ze laat ook zien hoe je je vrouwelijkheid kunt inzetten om een goede leider te zijn. 

Misschien heb je er al wel eens van gehoord: de 'Likability Trap'. Zo niet, hier een kleine recap. In de afgelopen jaren is er hard gewerkt om meer diversiteit in de top van het bedrijfsleven te brengen. Steeds meer vrouwen doorbreken het glazen plafond, maar wanneer zij eenmaal die leidinggevende functie hebben, lopen ze tegen nieuwe uitdagingen aan. 

Het dilemma

Er wordt vaak gezegd dat vrouwen, om succesvol hoge functies in het bedrijfsleven te vervullen, hard moeten zijn en autoriteit uit moeten stralen. Anders dreigen ze over zich heen te laten lopen. Maar wanneer ze die autoriteit uitstralen, riskeren ze te worden gezien als gevoelloos. Gelukkig zijn er verschillende manieren om deze val te omzeilen. 

Zie je vrouwelijkheid als een gereedschapskist

Joan Williams

Volgens Williams is het heel belangrijk om een goede balans te vinden tussen hardere en zachtere manieren om iets te bereiken. Je hoeft niet elke minuut die je op kantoor doorbrengt, zakelijk te zijn om serieus genomen te worden. Zie je vrouwelijkheid als een gereedschapskist waaruit je af en toe een tool pakt. 

Een vrouw die door Williams geïnterviewd werd, vertelde dat het voor haar werkte om een mix van warmte en gezag uit te stralen. “Ik kreeg de feedback dat ik intimiderend was, dus ik wilde ervoor zorgen dat ik mensen beter leerde kennen. Voordat een vergadering begon, deelde ik iets persoonlijks om mezelf toegankelijker te maken”.

Maak onderhandelingen zachter

En hoe omzeil je deze valkuil op momenten dat je fier voor je eigen belangen moet staan? Bijvoorbeeld tijdens salarisonderhandelingen? Uit onderzoek is gebleken dat vrouwen die net zo hard onderhandelen als mannen worden gezien als te veeleisend. Om dit te voorkomen kunnen vrouwen ‘verzachters’ gebruiken. Het bleek dat vrouwen die vragen stelden zoals ‘klopt het dat ik nog niet aan de bovenkant van de schaal zit?’, meer succes hadden dan vrouwen die meteen om een verhoging vroegen.

Een ander voorbeeld van deze tactiek is Sheryl Sandberg, die tijdens salarisonderhandelingen tegen Mark Zuckerberg het volgende zei: “Je beseft je natuurlijk dat je mij aanneemt om je ‘deal teams’ te runnen, dus je wil dat ik een goede onderhandelaar ben. Dit is de enige keer dat jij en ik ooit aan verschillende kanten van de tafel zitten”. Op deze manier maakte ze van een keiharde salarisonderhandeling een mooi verhaal over teamwork.

Gebruik metaforen

Sommige carrièrevrouwen lieten weten dat het goed werkt om metaforen te gebruiken om gedrag dat als mannelijk wordt bestempeld een nieuw imago te geven. Bij een groot consultancykantoor werden collega’s die nieuwe klanten binnen haalden ‘hunters’ genoemd. Een vrouwelijke consultant vertelde dat die naam haar niet beviel. Wanneer zij zo genoemd werd, gaf ze er een draai aan. “I always said: ‘No, no, no, I’m a gardener. I grow things.’”

kop koffie
Laat af en toe je vrouwelijkheid zien.Unsplash

Een ander veel voorkomend trucje wordt door antropologen de ‘gender display’ genoemd. Oftewel, laat je vrouwelijkheid zien. Voor sommige vrouwen is dat als zo simpel als het dragen van lippenstift. Maar het belangrijkste is dat het bij je past (je hoeft natuurlijk niet geforceerd make-up gaan dragen en op hakken gaan lopen als je dat niks vindt). Doe wat goed voelt. In een meer complexe uitvoering van deze strategie zetten vrouwen een heel nieuw beeld van zichzelf neer. Door op de werkvloer bijvoorbeeld door te laten schemeren dat ze in hun privéleven liefhebbende en onbaatzuchtige moeders zijn. 

Waarom we dit delen

Nu denk je misschien ‘Wat een onzin, waarom zouden vrouwen zich hier druk om moeten maken!’. En dat is het natuurlijk ook. “Maar wat vrouwen moeten doen om succesvol te zijn in deze wereld, is soms exact het tegenovergestelde van wat ze moeten doen om die wereld te veranderen,” aldus Williams.

Het doel zou ook niet moeten zijn om vrouwen zo emotioneel toondoof als sommige succesvolle mannen te maken. “We zouden aan de slag moeten gaan om te verzekeren dat zowel mannen als vrouwen worden beloond voor het tonen van empathie en de bereidheid om het gemeenschappelijke goed boven eigenbelang te plaatsen”, zegt ze. En bij die conclusie sluiten wij ons graag aan.

Lees het hele artikel van The New York Times in de link hieronder.

Bron: 
The New York Times