Iemand ligt op de bank
Foto van Eva Jinek

Wat er met je lijf gebeurt als je een hekel hebt aan je baan (en dit doe je er tegen)

Baal je van je werk, maar lijkt stoppen een te grote stap? Leg je er niet te snel bij neer. Je kunt namelijk behoorlijk ziek worden van de verkeerde baan. The Huffington Post toont wat het precies met je lichaam doet.

Iemand ligt op de bank
Het zou goed kunnen dat jouw lichaam je iets probeert te vertellen.Rex Pickar via Unsplash

Natuurlijk, iedereen heeft wel eens een slechte dag. Maar als je elke dag met tegenzin naar je werk gaat, doe je er goed aan om toch eens na te denken over een carrièreswitch. Ook als dat betekent dat je minder gaat verdienen, of dat je weer onderaan moet beginnen. Want wanneer je je baan haat, doet dat namelijk heel wat met je gezondheid. En de gevolgen zijn niet misselijk.

Het zou goed kunnen dat je lichaam al eerder dan jijzelf weet dat het tijd is om iets anders te gaan doen. Herken je de volgende symptomen? Dan wil jouw lichaam je wat vertellen.

Je kunt niet slapen

“Vaak horen begint het met slapeloze nachten”, zegt de Amerikaanse klinisch psycholoog Monique Reynold tegen The Huffington Post. “En dan horen we zowel verhalen over niet in slaap kunnen vallen door te blijven malen, als midden in de nacht wakker worden en meteen aan een to do-lijst denken."

Een paar slapeloze nachten is niet erg, maar als het een patroon wordt kan het heel schadelijk zijn. “Als de gedachten die je wakker houden constant werkgerelateerd zijn, wil dat wel iets zeggen”, aldus Reynold.

Koffie inchenken
Een paar slapeloze nachten zijn niet erg, maar het moet geen patroon worden.Nathan Dumlao via Unsplash

Je hebt hoofdpijn

Je lichaam is het gewend om in risicovolle situaties je spieren automatisch aan te spannen om blessures te voorkomen. En wanneer je je werk als ‘gevarenzone’ ziet, zal dit daardoor ook gebeuren op je werk. Chronisch gespannen spieren in je nek, schouders en hoofd kunnen leiden tot hoofdpijn en migraine.

Je spieren doen pijn

Als je het gevoel hebt dat je op je werk constant op je hoede moet zijn, vanwege bijvoorbeeld een opvliegende baas of lastige collega, geeft je dat een constante stroom van stress en adrenaline. “Je zenuwstelsel is voortdurend in de opperste staat van alertheid”, zegt Reynolds. Terwijl dat eigenlijk helemaal niet nodig is, want er is geen echt gevaar (lees: er rent een tijger op je af).

Als je merkt dat je schouders trekken en je kaken stijf op elkaar geklemd zitten, terwijl je eigenlijk alleen een maar mailtje aan het sturen bent, kan dit dus betekenen dat je misschien niet helemaal op je plek zit.

Je krijgt psychische problemen

Reynold stelt ook dat stress op de werkvloer kan leiden tot psychische problemen. “Stel, je maakt je gauw zorgen. Dan kan een stressvolle werkomgeving ervoor zorgen dat deze onschuldige persoonlijkheidstrek overslaat in een psychische aandoening waarvoor je behandeld moet worden.”

Maar ook de manier waarop je behandeld wordt, kan dit effect hebben. “Iemand onrechtvaardig behandelen, is wat dat betreft het ergste dat je kunt doen”, zegt Reynold. “Dat raakt iemand in de kern, het tast iemand zijn waardigheid aan. Je zegt in feite dat diegene het niet verdient om net als alle anderen behandeld te worden.” En dat komt wel even binnen.

Je wordt vaker ziek

Als je regelmatig ziek wordt, vraag je dan even af of je je werk nog leuk vindt. Uit onderzoek blijkt dat chronische stress je immuunsysteem aantast, waardoor je eerder vatbaar bent voor een virus.

Je hebt minder zin in seks

Het klinkt bijna als een smoesje, maar werkstress in combinatie met een druk privéleven kan bij vrouwen leiden tot een verlaagd libido. En bij mannen kan chronische stress ervoor zorgen dat er minder testosteron wordt aangemaakt, wat ook een verlaagd libido tot gevolg kan hebben. Dus heb je minder zin in seks? Vraag je dan even af of het te maken kan hebben met je werk.

Elke zondagmiddag had ik buikpijn

Kevin Kelloway, psycholoog

Je bent constant vermoeid

Geen dutje of lang weekend vrij kan er tegen op: je blijft moe. Herkenbaar? Het gevoel van constant uitgeput zijn, komt vaak voor bij mensen die een ongezonde werkomgeving hebben.

Je krijgt last van je darmen

Een slechte spijsvertering, obstipatie, een opgeblazen gevoel, deze klachten kunnen allemaal geassocieerd worden met stress. Want stress heeft impact op je darmflora. Dat is volgens de Canadese psycholoog Kevin Kelloway de reden dat je buikpijn krijgt als je je druk maakt.

Hij ondervond het zelf ook aan den lijve. Kelloway: “Ongeveer zes maanden nadat ik was begonnen met een nieuwe baan, ontdekte ik dat ik elke zondagmiddag buikpijn kreeg. Het was niet zozeer de klacht zelf, als wel het tijdstip dat me aan het denken zette. Het was telkens het moment waarop ik weer begon na te denken wat ik maandagochtend moest doen.” En het klopte. “Alle klachten verdwenen toen ik van baan veranderde.”

Je eetlust verandert

Onze eetlust is nauw verbonden met onze hersenen. Op het moment dat je stress hebt, kan de vrijgekomen adrenaline je zin in eten onderdrukken. Je lichaam krijgt namelijk het signaal dat het niet het moment is om te eten, maar om te vluchten of vechten. Want stress is een teken van een gevaarlijke situatie.

Een vrouw ligt met een kruik op haar buik op de bank.
Als je lichaam code rood geeft, moet je daar naar luisteren.Unsplash

Op de lange termijn, zorgt chronische stress er echter voor dat je meer cortisol aanmaakt, wat juist tot meer ‘honger’ kan leiden. En als je baan je langdurig emotionele stress geeft, kan je ook meer zin krijgen in comfort food, traktaties voor jezelf, vaak met veel suiker. Omdat het eten daarvan je een fijn gevoel geeft, verzwakt het vaak het gevoel van stress. Maar het is geen oplossing. Want laten we eerlijk zijn, comfort food is niet altijd even gezond is.

Herkenbaar? Dan kun je dit doen

Al deze symptomen zou je zomaar weg kunnen wuiven als kleine ongemakken. We willen je daarom op het hart drukken er even goed bij stil te staan als je een groot deel van deze waslijst herkent. Ben je nog steeds blij met je werk? Of is dit even een reality-check dat het echt tijd is voor iets anders? Dat is dit wat je vervolgens kunt doen.

1. Neem pauzes

Als je lichaam je code rood geeft, dan moet je daar naar luisteren. Neem een pauze van veeleisende bazen en opdringerige collega’s, en doe gewoon even niks. Neem een paar dagen vrij, ga op vakantie, neem gewoon even afstand. “Als we ons zenuwstelsel geen kans geven om te rusten en zichzelf te resetten, levert dat langdurige schade op”, zegt Reynolds. Zoek in je vrije tijd mensen op die niets met je werk te maken hebben, mediteer en sport. Dat kan je helpen om van de stress af te komen.

2. Doorbreek je negatieve spiraal

Een van de principes van cognitieve gedragstherapie is dat je gedachten bepalen hoe je je voelt. En in de gevallen dat je niet in de positie bent om direct met je werk te stoppen, kan dit wel eens van pas komen. Je kunt misschien niet de mensen om je heen veranderen, maar je kunt wel op een andere manier kijken naar je eigen prestaties. Zo kun je je bijvoorbeeld iets minder druk maken wat collega’s van je denken, en jezelf iets meer credits geven voor je werk. Dat scheelt misschien al de helft.

3. Vertrek

Je kunt altijd stoppen. Het maken van (te) lange dagen, het ontbreken van autonomie, onduidelijkheid over je taken, financiële onzekerheid, het zijn nog maar een handje vol factoren die bijdragen aan een ongezonde werkomgeving. En als je er door het lezen van dit artikel achter bent gekomen dat jij je misschien in zo’n omgeving begeeft, is het niet gek om eens te gaan kijken naar iets anders.

Bron: 
The Huffington Post