Een poederwit huidje, grote ogen en kersachtige lippen.
Foto van Eva Jinek

Waarom Zuid-Koreaanse vrouwen plots breken met hun strikte schoonheidsideaal

Een gepolijst huidje, grote ogen en kersachtige lippen. Zie hier het schoonheidsideaal in Zuid-Korea. Deze vrouwen zijn daar he-le-maal klaar mee.

Een poederwit huidje, grote ogen en kersachtige lippen.
Een poederwit huidje, grote ogen en kersachtige lippen.

Wanneer het buiten nog donker is, staan Zuid-Koreaanse vrouwen al in de badkamer om te beginnen aan hun ochtendroutine. Uren zijn ze kwijt aan het reinigingsproces, de lichaamsverzorging en de make-up. En dat dag in dag uit.

Een onrealistisch schoonheidsideaal

In Zuid-Korea zijn de schoonheidsidealen voor vrouwen uitzonderlijk. Ongeveer één op de drie jonge vrouwen heeft zich gewaagd aan plastische chirurgie om te voldoen aan het ideaalbeeld. Daarnaast duurt een ochtendroutine gemiddeld twee uur en wordt er iedere maand flink geïnvesteerd in verzorgingsproducten en make-up.

Deze veeleisende ochtendroutine van Zuid-Koreaanse vrouwen is het gevolg van het ideaalbeeld in dit land. Wat dat inhoudt? Vrouwen worden geacht in het bezit te zijn van een poederwit huidje, grote ogen, een hoge neusbrug, dunne benen, kersachtige lippen en een klein gezicht moeten hebben. Ben je daar niet mee geboren? Balen, dan zit er niets anders op dan je zuurverdiende knaken uit te geven aan cosmetica of plastisch chirurgie.

Cha-Ji-Won breekt the rules

Cha Ji-Won was net als alle andere meisjes en vrouwen jarenlang druk in de weer met voldoen aan de schoonheidsidealen. Vanaf haar twaalfde keek ze uren naar make-upvideo’s op YouTube en gemiddeld besteedde ze 70 dollar per maand aan cosmetica.

Je hebt de social media cookies niet geaccepteerd.

Om bovenstaande inhoud te bekijken moet je de social media cookies accepteren. Hierdoor kan je social media berichten zien, delen en erop reageren.

Wijzig cookie instellingen

Totdat Cha bekend raakte met de feministische beweging in Zuid-Korea, die de absurde schoonheidsnormen wil doorbreken. Ze besloot al haar make-up weg te doen en haar lange lokken af te knippen. Haar moeder plaagde haar: "Oh kijk, ik heb nu een zoon." Maar dat kon haar niet deren.  

"Ik voelde me alsof ik herboren was," zei Cha. "Make-up kostte zowel mentaal als fysiek zoveel energie en het kostte me uren per dag. Nu gebruik ik die tijd om te studeren en te lezen en het bevalt me goed.” Om andere vrouwen ervan te overtuigen dat ze zichzelf mogen zijn zonder een dikke laag witte foundation, is ze een YouTube-kanaal gestart waarop deze boodschap verspreidt.

Ze zijn er massaal klaar mee

De beweging waar Cha onderdeel van uitmaakt, is de afgelopen maanden flink gegroeid. Er verschenen duizenden berichten op social media, waarin vrouwen kritiek leveren op het vrij bizarre schoonheidsideaal.

Het afwijzen van make-up is slechts een deel van deze campagne. "De beweging is niet alleen gericht op de schoonheidsidealen, maar ook op het veranderen van de ondergeschikte status van vrouwen", zegt Lee Na-Young, professor in vrouwenstudies aan de Chung-Ang-universiteit in Seoul. "Als gevolg zien we niet alleen een verandering in cosmetica, maar ook de manier waarop vrouwen zich kleden."

Voor een interessant inkijkje in de Zuid-Koreaanse feministische beweging, klik op de onderstaande link.

Bron: 
The Guardian