Mary Poppins
Foto van Eva Jinek

Waarom Mary Poppins eigenlijk hét feministisch icoon is voor single vrouwen

Vandaag - 54 jaar later na het origineel - komt de remake van Mary Poppins uit. En gaat dat zien! Want als er iemand is die laat zien dat je als vrouw alleen flink wat voor elkaar krijgt, is dat Mary Poppins wel. Nieuwssite Bustle laat zien waarom.

Mary Poppins
De originele Mary Poppins uit 1964Walt Disney Pictures

Iedereen heeft zo zijn idolen uit zijn kindertijd. Voor Bustle-journalist Sage Young was het Mary Poppins. Waar Disney niet direct bekend staat om haar geëmancipeerde voorbeeldfiguren (lees: prinsessen die gered moeten worden door een prins), sloeg de filmdistributeur de plank wél raak met deze magische nanny. Young schrijft dat het fictieve figuur haar leerde dat zelfs de meest perfecte vrouwen vrijgezel kunnen zijn - en dat dat oké is.

Sterker nog: Mary Poppins kiest ervoor om als vrijgezel door het leven te gaan in plaats van te settelen. De nanny komt met de oostenwind Londen ingeblazen en gaat in dienst bij de familie Banks. De kinderen krijgen nauwelijks aandacht van hun ouders, die veel te druk zijn met ‘onbelangrijke’ volwassen zaken zoals werk en activisme. Waar vader en moeder het buitenshuis precies weten waar ze mee bezig zijn, valt het thuis allemaal een beetje uit elkaar. De ene nanny na de andere geeft het op. De kinderen zouden het te bont maken.

En dan is daar Mary Poppins. Een nanny die niet zo snel schrikt van koppige kinderen en bovendien toverkracht heeft. Haar rol begint als een gendernormatieve functie van verzorgster, schrijft Young. Toch laat Mary Poppins meteen zien dat ze zich niet schrikt naar de traditionele rolpatronen  - en niet alleen door haar magische krachten. Ze laat zich door niemand vertellen wat te doen, ook niet door Mr. Banks: de man des huizes. Al tijdens het kennismakingsgesprek neemt ze zelf de beslissing om zichzelf aan te stellen, , bepaalt ze haar eigen salaris en dreunt ook haar voorwaarden op. Een icoon, schrijft Young, voor emancipatie op de werkvloer en de dichting van de loonkloof!

De kinderen zijn niet meteen op haar gesteld. Sterker nog, ze mogen de nanny helemaal niet. Maar dat kan Mary niks schelen. Ze blijft zichzelf en dat zorgt ervoor dat de kinderen haar niet alleen waarderen, maar ook naar haar luisteren (en fan van haar worden). Het helpt natuurlijk wel dat de nanny met het grootste gemak een heleboel  fantasierijke magische spellen uit haar mouw kan toveren.

Zij heeft de broek aan
Young schrijft dat Poppins de vloer aanveegt met de verwachtingen van vrouwen in haar positie. Andere fictieve vrouwelijke karakters uit die tijd, met min of meer dezelfde rol, noemt Young zacht van karakter en meegaand. En zijn in de meeste gevallen ondergeschikt aan de man. Mary Poppins is daarentegen volgens haar veeleisend en gereserveerd. Ze bewaakt haar grenzen zonder gemeen te zijn of bot over te komen. Mary zoekt geen toestemming van mannen: zij neemt de leiding. Daarbij maakt het haar niet uit welke sociale regels ze overtreedt, als ze maar lol kan maken met de kinderen. Ze zoekt de grenzen op van wat vrouwen in die tijd mochten en rekt die op.

Op het eind van het verhaal is zowel de Banks-familie als de rest van Londen is gek op haar. Waaronder ook Bert de schoorsteenveger. Hij is volgens Young overduidelijk verliefd op Mary. Opvallend is ook dat hij een ondergeschikte rol aanneemt en Mary volgt, waar ze ook naar toe gaat (en dan niet op een creepy manier). Hij zingt over hoe alles wat ze aanraakt mooier wordt. En daarvoor is ze hem niets verschuldigd. Het is gewoon een feit dat hij verliefd op haar is, en zij hem alleen ziet als een vriend. In ‘Jolly Holiday’ zingt ze over dat ze hem zo’n gentleman vindt. Hij is de beste vriend die je je kunt wensen

Je hebt de social media cookies niet geaccepteerd.

Om bovenstaande inhoud te bekijken moet je de social media cookies accepteren. Hierdoor kan je social media berichten zien, delen en erop reageren.

Wijzig cookie instellingen

via GIPHY

En dan is haar taak volbracht. De kinderen zitten dankzij Mary weer beter in hun vel, hun ouders zien ze weer als kinderen in plaats van als lastpakken, en de familie Banks is dichter bij elkaar gekomen. Het is tijd voor Mary Poppins om te gaan en met haar strenge - maar liefdevolle - aanpak andere gezinnen te helpen. Dat leidt dan ook tot het punt dat ze haar paraplu opent en in haar eentje opstijgt, wegvliegt, met de zonsondergang op de achtergrond. En het mooiste: we vinden haar niet zielig. We vinden onszelf zielig, schrijft Young, omdat we haar gaan missen.

Bron: 
Bustle