Waarom je best een wrok mag koesteren
Foto van Eva Jinek

Waarom je af en toe een oude koe uit de sloot mag halen (figuurlijk dan hè?)

Mensen die wrok koesteren worden vaak als negatief bestempeld. En dat terwijl het volgens The New York Times best gezond kan zijn, mits je het op deze manier doet.

Waarom je best een wrok mag koesteren
Waarom je best een wrok mag koesterenLes Anderson, Unsplash

Koester jij wrok tegen iets of iemand? Wellicht moet je hier even over nadenken. Want na een ruzie, gebroken hart, valse belofte of andere teleurstellingen hebben mensen soms de neiging om te denken: zand erover. Dan hoef je er geen tijd meer aan te besteden en blijf je niet in het verleden hangen.

Toch kan het best goed zijn om dit soort vervelende herinneringen niet voorgoed in je mentale prullenmand te gooien. Schrijver Sophie Hannah legt in haar boek ‘How to hold a grudge’ uit dat het bittere gevoel genaamd wrok een handig geheugensteuntje is voor mensen. Mits je weet hoe je ermee om moet gaan.

Hannah bewaart al haar wrok op een speciale plek, haar ‘grudge cabinet’ noemt ze het. De schrijver heeft haar persoonlijke ervaring en jarenlange therapiesessies gebruikt voor het boek. Daarin pleit ze ervoor om je wrokgevoelens niet uit de weg te gaan, maar juist af en toe te confronteren. Hoe dat moet, legt ze uit in een paar tips. Hier komen ze:

1. Begin met een nieuwe definitie van het woord

Wrok wordt in vrijwel alle woordenboeken beschreven als een bitter gevoel of negatieve emotie. Maar volgens Hannah kunnen we het veel beter zien als een ervaring of verhaal waar we iets van kunnen leren.

Zie het als een ervaring
Zie het als een ervaringFuyong Hua, Unsplash

“Als iemand iets doet wat niet helemaal door de beugel kan, moet je de wrok eigenlijk proberen te zien als de ervaring of herinnering van wat er is gebeurd. Niets meer en niets minder. Je kan baat hebben bij het feit dat je het voorval onthoudt”, aldus de schrijver. Het is dus helemaal niet nodig om het als iets negatiefs te zien.  

2. Beschouw het als bescherming

Hoe kan zo’n negatieve gebeurtenis nou tot iets positiefs leiden, denk je misschien. Maar, dat kan volgens Hannah wel degelijk als je het op de juiste manier benadert. Dus stel je voor, je hebt een goede vriend die altijd nét een borreltje teveel drinkt. Die plakkerige vloer en rode wijnvlek op je bank zijn heel vervelend, maar volgens de schrijver betekent de wrok niet dat je de hele vriendschap in de prullenbak hoeft te gooien. “Je kunt de vervelende ervaring, oftewel de wrok, alsnog erkennen door voortaan niet meer bij jou thuis af te spreken maar in een bar bijvoorbeeld”, legt Hannah uit.

Als je een vervelende gebeurtenis onder het tapijt veegt, loop je volgens de schrijver ook nog eens de kans dat het vaker gebeurt. Als iemand je teleurstelt en jij roept meteen: ‘zand erover’. Dan zit de kans er dik in dat dit vaker gaat gebeuren. Je mag die wrok dus best een beetje in leven houden, want daarmee erken je eigenlijk dat je gevoelens rechtvaardig en belangrijk zijn.

“Mensen horen al vaak genoeg dat hun gevoelens niet belangrijk zijn of er niet toe doen”, zegt de schrijver. “Als je dan zelf ook je schouders ophaalt, beroof je jezelf van het verwerken van je gevoel.”

3. Opschrijven en archiveren

Het kan volgens Hannah helpen om een vervelende gebeurtenis op te schrijven naderhand. Het schrijven van een ‘wrokverhaal’, zoals de schrijver het noemt, zorgt er namelijk voor dat je de gebeurtenis in een breder perspectief ziet. “Door het op te schrijven, krijg je het uit je systeem en blijf je niet vastzitten in een negatief gevoel”, legt ze uit.

Je mag best vasthouden aan oude koeien
Je mag best vasthouden aan oude koeienJonas Nordberg, Unsplash

Om je te helpen met het verhaal, bedacht Hannah een systeem. Het kan helpen om jezelf vragen te stellen zoals: ‘ben ik opzettelijk gekwetst?’, ‘hoe erg is iemand over de schreef gegaan?’ of ‘hoe lang blijf ik last hebben van de ervaring?’.

Waarom je dit doet? Nou, als iemand per ongeluk een afspraak vergeet, waardoor jij in je eentje voor de bioscoop staat te wachten, is dat soms makkelijker om het in perspectief te plaatsen als het niet opzettelijk was of eenmalig gebeurde. Maar als je door je wrokverhaal bladert en ziet, dat jij áltijd degene bent die moet wachten, is het ook begrijpelijk dat je misschien wat bozer reageert.

4. Maak er een gedachte-experiment van

Als je graag wilt weten waar de frustratie of het verdriet preciés vandaan komt, kun je ook eens een gedachte-experimentje uitvoeren. Stel je voor: je baas geeft je wéér geen promotie. Dan kun je daar behoorlijk de pest in hebben. Het kan in dit soort gevallen helpen om de situatie in je hoofd op meerdere manieren af te spelen. Met steeds een andere aanloop, argumentatie of uitkomst.

Op deze manier kun je erachter komen waar het onrecht volgens jou vandaan komt. Misschien baal je wel van het feit dat je zelf niet met overtuigende argumenten kwam tijdens je functioneringsgesprek. Of het kan zo zijn dat je collega, die minder presteerde, wél een promotie kreeg. Dat gevoel van machteloosheid kan ook behoorlijk frustrerend zijn.

Volgens Hannah is deze oefening niet alleen handig om erachter te komen of je nou voornamelijk boos bent op een ander, gefrustreerd raakt door een situatie, of verdrietig bent. De oefening zorgt er ook voor dat je niet eindeloos blijft malen.

5. Strijk wat vaker over je eigen hart

Je kunt de wrokverhalen ook gebruiken als motivatie om je eigen leven te beteren. In dat opzicht kun je ze zien als concrete doelen of goede voornemens. Het zijn ervaringen waar je een les uit kunt halen over hoe jouw gedrag anderen beïnvloedt. Als je collega altijd grappen maakt ten koste van jou, dan leert dat je misschien om zelf wat voorzichtiger om te gaan met de gevoelens van de mensen om je heen. Je zou een ander tenslotte niet hetzelfde gevoel willen geven.

Een les voor later
Een les voor laterEthan Sykes, Unsplash

Door een wrok te koesteren, geef je jezelf bovendien een actieve rol in de gebeurtenis. Als je de situatie negeert, maak je een slachtoffer van jezelf. Alsof de slechte dingen je alleen maar ‘overkomen’ in plaats van dat je zelf de verantwoordelijkheid neemt voor jouw aandeel in de situatie en het voorkomen ervan in de toekomst.

Hannah pleit er daarom voor om wat vaker een wrok te koesteren, maar dan wel om je sterker te voelen en juist niet een slachtoffer. Kortom, je mag best wat vaker die oude koeien uit de sloot halen, dat maakt je nog geen zeurpiet.

Benieuwd naar het hele artikel van The New York Times? Lees het via de link hieronder.

9 januari 2019 17:45
Bron: 
The New York Times