Foto: Unsplash
Foto van Eva Jinek

Vrouwen altijd een mening klaar? Niet in de media (en dat moet veranderen)

Mannen worden drie keer vaker aangehaald als expert in de media dan vrouwen, blijkt uit onderzoek. Dat is niet oké, stellen deze twee New York Times-journalisten. Ze vertellen waarom én wat ze er aan gaan doen.

Foto: Unsplash
Foto: Unsplash

Amanda Taub en Max Fisher stellen in hun opiniestuk wat er precies zo slecht is aan het constant opvoeren van mannen in de media als experts in plaats van vrouwen. Hoe vaker iemand wordt geciteerd, hoe vaker die persoon wordt geassocieerd met kennis en autoriteit. En als dit vooral mannen zijn, blijft het beeld bestaan dat mannen de experts zijn in onze maatschappij.

Hup, die vicieuze cirkel in

En naast dat deze beeldvorming schadelijk is voor het beeld van mannen en vrouwen, zeggen ze, heeft het effect op wie de hoogste posities zullen bekleden. Bijvoorbeeld in denktanks, onderzoeksinstituten en universiteiten. En het is een vicieuze cirkel. Want zodra je zo’n positie bekleedt, wordt je automatisch ook weer meer als expert gezien. Tijd om de vrouwen op te zoeken dus!

Om daar verandering in te brengen moeten journalisten beter nadenken over wie ze als expert opvoeren in hun stukken of items, stellen ze.

Foto: Unsplash
Foto: Unsplash

Nu gebruiken journalisten vaak Twitter om te zoeken naar geschikte ‘experts’. Dit online platform is natuurlijk voor iedereen toegankelijk, dus het lijkt alsof mannen en vrouwen evenveel kans hebben om ‘gevonden’ te worden, maar over het algemeen worden vrouwen hier vaker bedreigd of lastiggevallen dan mannen.

En doordat mannen zo vrijer zijn om binnen het platform te bewegen, wordt hun stem en hun expertise meer gehoord, worden ze sneller gevonden en zo vaker uitgenodigd om een reactie te geven.

De oplossing die de New York Times-journalisten geven, luidt dan ook: neem een klein beetje extra tijd en neem niet de makkelijke weg (geen 1-2-3-Twitter dus). Bel mensen op, vraag wat rond. Zo kom je niet alleen bij een meer diverse groep van experts, maar ook bij mensen die soms veel méér weten dan de degenen die je alleen online tegenkomt. Hierdoor wordt je onderzoek grondiger en beter, en zou je ook zomaar op iets interessants kunnen stuiten waar je anders niet opgekomen was.

Foto: Unsplash
Foto: Unsplash

Is dat niet slecht voor mannen?

Met hun missie krijgen de twee journalisten ook kritiek over zich heen. Want als ze speciaal op zoek gaan naar vrouwen om te citeren, is dat niet juist discriminerend naar mannen toe? Zo zou je het kunnen zien, maar dan vergeet je even dat mannen in onze samenleving al een voorsprong hebben op vrouwen. Wat zij melden, wordt vaker opgepikt. Er wordt uit gewoonte en traditie eerder naar hen geluisterd.

Duidelijk, er is genoeg werk aan de winkel! Wij voelen ons als journalisten in ieder geval geroepen om hier verandering in te brengen. Lees het volledige betoog via de onderstaande link.