Beyoncé, Instagram
Foto van Eva Jinek

Queen B schrijft wederom geschiedenis met haar nieuwste Vogue cover

Niemand minder dan Beyoncé prijkt op de cover van de beroemde September Issue van Vogue. De zangeres heeft bijna alle touwtjes in handen gehouden voor deze epische shoot en is niet bang om het achterste van haar tong te laten zien.

Een bericht gedeeld door Beyoncé (@beyonce) op

Je hebt de social media cookies niet geaccepteerd.

Om bovenstaande inhoud te bekijken moet je de social media cookies accepteren. Hierdoor kan je social media berichten zien, delen en erop reageren.

Wijzig cookie instellingen

Een kleine week geleden ontstond er een hardnekkig gerucht dat niemand minder dan Beyoncé oftewel Mrs. Carter de gewilde september cover van de Amerikaanse Vogue had weten te bemachtigen. Dat is niet zomaar een cover, deze uitgave is het allerbest verkopende nummer van het hele jaar en staat bekend als dé modebijbel als het gaat om nieuwe trends.

Voor het eerst een zwarte fotograaf

Maar B zou geen queen zijn als ze dit niet op haar eigen manier geregeld had. Dat betekent onder andere dat ze de creatieve touwtjes zoveel mogelijk in eigen hand hield. En met een prachtig resultaat kunnen we wel zeggen. Voor het eerst in 126 jaar is de cover namelijk gefotografeerd door een zwarte fotograaf.

De 23-jarige Tyler Mitchell kreeg de eer. En daar zit wat Beyoncé betreft een duidelijke reden achter: “Ik vind het belangrijk om jonge artiesten een podium te bieden. Er zijn zoveel culturele en maatschappelijke hordes die ze tegenkomen, ik wil dat de kansen eerlijker verdeeld worden.”

Een bericht gedeeld door Beyoncé (@beyonce) op

Je hebt de social media cookies niet geaccepteerd.

Om bovenstaande inhoud te bekijken moet je de social media cookies accepteren. Hierdoor kan je social media berichten zien, delen en erop reageren.

Wijzig cookie instellingen

Iemand moet de weg banen

“Stel je voor dat briljante vrouwen zoals Josephine Baker, Nina Simone, Eartha Kitt, Aretha Franklin, Tina Turner, Diana Ross of Whitney Houston allemaal geen kans hadden gekregen. Dan was het voor mij veel moeilijker geweest om door te breken,” zegt de zangeres.

En ze weet uit eigen ervaring: “Toen ik 21 jaar geleden begon, werd er tegen me gezegd dat ik niet snel op een cover zou belanden omdat ‘zwarte mensen niet zo goed verkopen’. Dat blijkt nu wel een mythe. Niet alleen staat er een zwarte vrouw op de cover van de belangrijkste maand van Vogue, het is de eerste cover die geschoten is door een zwarte fotograaf.”

The power of social media

“Totdat er een mozaïek van verschillende perspectieven en culturele achtergronden achter de lens staat, zullen we altijd een beperkte visie hebben van hoe de wereld er écht uitziet. Daarom wil ik de visie van deze briljante fotograaf Tyler Mitchell delen,” legt Beyoncé uit in het blad. “Als je alleen maar mensen cast en aanneemt die er hetzelfde uitzien en klinken als jezelf of je buurman, dan zul je nooit een andere ervaring opdoen.”

Daarom is social media ook zo belangrijk volgens het covermodel. “Het is democratisch. Iedereen heeft een stem die meetelt en iedereen krijgt de kans om de wereld te laten zien vanuit zijn of haar eigen perspectief.”

Streven naar perfectie

Ook B voelt veel druk om er altijd maar goed uit te zien en op hoog niveau te presteren. Na de geboorte van haar eerste dochter, Blue Ivy, dwong ze zichzelf om in drie maanden af te vallen en stond ze veel te snel weer op het podium.

“Na de tweeling heb ik dat anders aangepakt. Ik had een maand gedwongen bedrust en omdat mijn gezondheid en die van de baby’s in gevaar was, kreeg ik een spoedkeizersnede,” vertelt Beyoncé openhartig. “Mijn man was een held en een ongelofelijke steun in die periode. Ik ben zo trots op hoe ik hem heb zien groeien als mijn man, beste vriend en vader van onze kinderen.”

Ik wil dat de kansen eerlijk verdeeld worden

Beyoncé

De schoonheid van je eigen lichaam erkennen

“Nu voel ik me verbonden met elke vrouw die zoiets heeft meegemaakt. Het is echt een ingrijpende operatie voor je lichaam. (...) Tijdens mijn herstelperiode heb ik me gefocust op self-love en self-care. Ik omarmde dat ik wat meer rondingen had en accepteerde mijn lichaam gewoon zoals het was. Na zes maanden begon ik met mijn voorbereidingen voor Coachella en dronk ik tijdelijk geen koffie, alcohol en fruitdrankjes meer. Maar nog steeds was ik geduldig voor mezelf en mijn lichaam.”

“Nu ben ik me veel meer bewust van hoe belangrijk het is dat vrouwen én mannen de schoonheid van hun eigen lichaam zien. Juist in de natuurlijke staat. Daarom wilde ik ook weinig make-up en geen pruiken of hair extensions gebruiken voor deze shoot. (...) Tegen de tijd dat ik weer een sixpack wil, ga ik wel weer trainen als een beest.”

Het concert in Berlijn maakte veel indruk

Een paar maanden geleden waren Beyoncé en Jay-Z in Amsterdam voor hun tournee: ‘On the Run II’. Een missie waar je fysiek behoorlijk wat uithoudingsvermogen voor nodig hebt. Maar voor de zangeres is dat harde werken het meer dan waard. Zeker op bijzondere momenten zoals tijdens het concert in Berlijn.

“Een van mijn favoriete momenten was ons concert in Berlijn. Daar waren we in het Olympisch Stadion waar in 1936 nog zoveel racisme, haat en verdeeldheid gezaaid werd. (...) 90 jaar later staan daar twee zwarte artiesten voor een uitverkocht stadion op te treden. Toen Jay en ik ons laatste lied zongen, zagen we iedereen lachen, elkaars hand vasthouden en zoenen. Gewoon een zaal vol liefde. Ik lééf voor dit soort momenten. Dat je getuige mag zijn van zoveel menselijke groei en ontwikkeling.”

Beyoncé had nog veel meer inspirerende woorden voor Vogue. En durfde zich ook openhartig uit te laten over het ouderschap en wat ze haar drie kinderen mee wil geven. Lees daarom vooral even het hele artikel via de link hieronder.

Bron: 
Vogue