Foto: Getty
Foto van Eva Jinek

Nóg een reden om straks lekker je bed in te duiken: je wordt er slimmer van

De eindexamens zijn weer begonnen! En dat betekent uren blokken en nachten doorhalen. Toch? Nou, deze onderzoekers raden dat af! Volgens hen kun je maar beter naar bed gaan. The Atlantic interviewde hen.

Foto: Getty
Foto: Getty

De drie wetenschappers Penny Lewis, Günther Knoblich en Gina Poe zijn het erover eens: als je een goede nachtrust pakt, leer je misschien wel meer dan wanneer je een hele nacht door leert. Het klinkt fantastisch, als een soort Doornroosje je tijd doorbrengen en toch een tien op je examens halen. Zelfs bijna té mooi om waar te zijn. Wat is de wetenschap hierachter?

Als je in slaap valt, ga je eerst door een periode van ‘slow-wave sleep’ (SWS) voordat je aan je REM-slaap begint. De SWS-fase van je slaap duurt vrij kort, maar tijdens deze periode ben je echt helemaal knock-out. Je bent zo van de wereld dat als iemand je op dat moment wakker maakt, je helemaal in de war wakker wordt. En om deze periode draait het allemaal.

Slapende vrouw
In je SWS-slaap ben je moeilijk wakker te krijgen.Pexels

Tijdens deze SWS-slaap vuurt je brein op hoog tempo neuronen af. Volgens de onderzoekers zijn dat de herinneringen van overdag die je brein allemaal nog een keertje de revue laat passeren. Dus ook dat rijtje aus, bei, mit, nach, von, zu, seit, gegenüber, außer dat je de hele dag in je hoofd probeerde te stampen.

Slapend stampen

Maar hoe weten die wetenschappers dat deze neuronen herinneringen voorstellen? In een experiment lieten onderzoekers een rat door een doolhof rennen. Vervolgens keken ze welke neuronen er in het brein van het beestje werden afgevuurd terwijl die zijn weg naar buiten probeerde te vinden. Toen ze keken wat er in het rattenhoofdje gebeurde toen die sliep, zagen de onderzoekers dat de neuronen in dezelfde volgorde werden afgevuurd, in een herhaling van de rat zijn doolhofavontuur.

Jongen zit wanhopig voor laptop
Een hele dag geblokt? Tijd voor een dutje.Pexels

Pak die slaap!

Volgens de onderzoekers werkt het hetzelfde bij mensen. Doordat je brein de gebeurtenissen van de dag 's nachts nog een paar keer herhaalt, worden je herinneringen omgevormd tot kennis en vervolgens opgeslagen. En dan komt de REM-slaap er ook nog eens overheen. De droomslaap waarin je brein op zoek gaat naar verbanden tussen de verschillende soorten kennis die het net heeft opgeslagen.

Dus als je je de hele dag suf hebt lopen blokken, dan kun je het best 's nachts lekker wat uurtjes slaap pakken en je brein het overige werk laten doen. Want die herhaalt dan de informatie waarop jij je overdag hebt gestort. Gewoon lekker terwijl jij in dromenland bent.

“Dit idee over hoe slaap creativiteit bevordert, bestaat al een tijdje,” meent Lewis. “Sommige onderzoekers denken dat de SWS-slaap belangrijk is voor het opslaan van nieuwe informatie, anderen denken dat het aan de REM-slaap ligt. Wij denken dat ze allebei belangrijk zijn.”

Dit betekent dus niet dat je alleen maar onder je dekens kan blijven chillen als een goede studietechniek (tenzij je dat met een paar studieboeken doet), maar wel dat je beter met een gerust hart kan slapen dan té lang doorleren. Dus gun jezelf die slaap! Want dat is uiteindelijk de slimmere keuze.

Bron: 
The Atlantic