De camera van Michael Sanderson
Foto van Eva Jinek

Met zelfgebouwde drones filmt Michael Sanderson de meest spectaculaire natuurbeelden

Meer dan twee miljoen mensen keken afgelopen zondag naar zijn adembenemende beelden in Planet Earth II. Hij filmde eerder al een groot deel van de succesvolle bioscoopfilm en VARA-serie 'De Nieuwe Wildernis'. En in mei wordt zijn nieuwste film ‘The Return of the Spider Monkeys' uitgezonden door National Geografic.

Still from video

Filmen is ervaringen delen met anderen

Michael begon zijn filmcarrière 'voorzichtig' met het maken van skatefilmpjes. Op zijn 19de deed hij vrijwilligerswerk in Madagaskar. Daar dook hij met zijn camera de natuur in. Hij zag toen zo veel spectaculairs, dat wilde hij niet alleen voor zijn eigen ogen houden. De passie voor die adembenemende werkelijkheid wilde hij delen. Zo begon het grote avontuur! Maar niet alleen de jungle is overweldigend mooi, ook de stadsnatuur is fascinerend. 

Michael bouwt zijn eigen drones

Filmen in de natuur vereist bijzondere vaardigheden, en ook bijzondere camera’s en randapparatuur. Michael werkt veel met drones. Die bouwt hij zelf. Dan weet hij hoe ze in elkaar zitten en kan hij ze - wat vaak nodig is - ook zelf repareren. Dat is wel handig in afgelegen gebieden. Hij gebruikt drones vooral voor overkoepelende shots, maar soms moet je met een camera ergens heel diep in, wil je het verborgene zichtbaar kunnen maken. Voor het filmen in een nest bijen heeft hij bijvoorbeeld gebruik gemaakt van een optische lens uit de medische wereld. Het resultaat is verbluffend. Je voelt je als kijker net een bij tussen de bijen.

Michael filmt niet alleen in landen aan de andere kant van de wereld. Hij heeft in Amsterdam gedraaid voor de film ‘De Wilde Stad’. Ook dat levert prachtige shots op: Eendjes die in de goot uit het nest komen en dan met een hoge sprong, pats-boem, - overleven ze de val?-, gezond en wel het stadse leven induiken. De kijker is opgelucht!