Ambulance
Foto van Eva Jinek

Hoe techbedrijven de Amerikaanse gezondheidszorg compleet op z’n kop willen zetten

De hipste techbedrijven van Silicon Valley willen zich gaan mengen in de Amerikaanse gezondheidszorg. Kunnen we binnenkort met een Uber-ambulance naar de Apple-kliniek? Vox nam het onder de loep.

Ambulance
Bestellen we binnenkort een ambulance via Uber?Unsplash

Zoals je misschien wel hebt meegekregen met de discussies rond gezondheidszorg in de Verenigde Staten nogal een heikel punt. Wat je ook vindt van Obamacare of Trumpcare, een ding staat vast: op dit moment is het gezondheidsstelsel verre van efficiënt.

Het land geeft per hoofd van de bevolking bijna twee keer zoveel uit aan gezondheidszorg als Nederland. Toch betekent dit zeker niet dat alle Amerikanen de beste zorg ter wereld krijgen. Afgelopen zomer zag Eva met eigen ogen hoe onverzekerde mensen uren moesten reizen om een gratis dokter te kunnen zien.

Nu willen de techbedrijven Apple, Google, Uber en Amazon - de meesters van de efficiëntie - zich in deze sector storten. Deze bedrijven wisten eerder hun eigen sector helemaal op zijn kop te zetten. Ze revolutionaliseren de manier waarop we winkelen, communiceren, informatie zoeken en ons verplaatsen. Maar kunnen zij dit kunstje ook flikken in het moeras dat het Amerikaanse gezondheidsstelsel heet?

Een lastige sector

Experts die Vox spreekt zijn sceptisch. “Het is natuurlijk veel makkelijker om de retail sector te veranderen dan zoiets als de gezondheidszorg,” zegt Bob Schulz, directeur bij kredietbeoordelaar Standard & Poor’s.

De retail-sector veranderen is véél makkelijker dan de zorg

Bob Schulz, directeur bij Standard & Poor’s

Volgens Larry Levitt van de Kasier Family Foundation is het namelijk een unieke sector: “Er zijn goede redenen waarom de gezondheidszorg tot dusver immuun is gebleken voor disruptie van buitenaf. Er wordt geopereerd in een sterk gereguleerde omgeving. De interacties tussen verzekeraars, patiënten en zorgverleners zijn complex en niet te vergelijken met andere sectoren.”  

Wat zijn de plannen?

Maar wat willen de techgiganten dan eigenlijk gaan doen in de zorg? Apple en Amazon richten zich voorlopig alleen op hun eigen werknemers. Apple wil eigen klinieken gaan runnen voor Apple-medewerkers en Amazon probeert de zorgkosten van haar werknemers te verlagen. Google wil zich gaan richten op de zorgverzekeringswereld.

Uber is als enige écht begonnen. Sinds vorige week kunnen ziekenhuizen via Uber Health ritten boeken voor patiënten (zonder spoed). Maar de gemiddelde Amerikaan merkt voorlopig dus nog niet heel veel van de komst van de techgiganten.

Apple en Amazon richten zich op de eigen medewerkers
Apple en Amazon richten zich eerst op de eigen medewerkersPexel

Het zou zomaar kunnen

Oké, we moeten dus niet al te hard van stapel lopen. Toch zijn er ook redenen om te denken dat juist deze bedrijven uiteindelijk wel écht iets kunnen veranderen. “De gezondheidszorg loopt enorm achter wat betreft het gebruik van data en consumententechnologie,” vindt Levitt.

En laat dat nu exact hetgene zijn waar deze bedrijven verstand van hebben. Of zoals Schulz het zegt: “Het gezondheidsstelsel is momenteel erg ondoorzichtig en complex. Dus misschien is er een manier waarop deze non-traditionele spelers het wél beter kunnen maken.”

Futuristische Apple-ziekenhuizen en Amazon-apotheken zullen we voorlopig dus niet krijgen. Toch blijft het interessant te zien hoe dit soort bedrijven de problemen in het gezondheidsstelsel aan zullen pakken. Wij zijn benieuwd!

Bron: 
Vox