Hoe je het beste kunt dealen met schoften
Foto van Eva Jinek

Hoe je het beste kunt dealen met schoften (zonder er zelf een te worden)

Ergens in je carrière ben je vast wel eens een hufter tegen het lijf gelopen. Iemand die je vernedert of zelfs beledigt. The New York Times legt uit hoe je het beste kan reageren op zo’n vervelende confrontatie.

Hoe je het beste kunt dealen met schoften
Hoe je het beste kunt dealen met schoftenUnsplash

Iedereen komt er wel eens een tegen: een échte schoft. Ze vernederen je, verbreken beloftes, schreeuwen tegen je en kleineren je. Zoals psycholoog Bob Sutton het formuleert: “ze behandelen je als vuil. Soms zijn ze onwetend of het maakt ze gewoon niet uit.”

Psychologie professor Adam Grant spreekt uit eigen ervaring schrijft hij in zijn artikel voor The New York Times. Tijdens een presentatie over muzikale componisten werd hij abrupt onderbroken door iemand uit het publiek. “Dat is niet waar”, schreeuwde de man. “Je bent totaal onwetend en hebt geen idee waar je het over hebt.” In een eerder stadium van zijn carrière had Adam waarschijnlijk over zich heen laten lopen, maar deze keer was hij voorbereid. Hij heeft zich inmiddels bewapend met een training ‘conflictbemiddelen’ en werkt tegenwoordig als organisatiepsycholoog.

Wat moet je doen?

Voor veel mensen is het een natuurlijke reactie om defensief te worden. Maar volgens Grant escaleert dat de boel alleen maar. Het is veel efficiënter om op een rustige manier een paar constateringen te doen over het gedrag van de ander. Op die manier toon je begrip voor de persoon in kwestie en lukt het om de situatie te bedaren. Grant legt uit hoe hij dit tijdens zijn presentatie deed: “Ik vroeg om een pauze, liep naar de man in kwestie en zei ‘het is uw goed recht om het niet eens te zijn met de gegevens, maar ik denk niet dat dit een respectvolle manier is om uw mening te uiten. Dit is niet de manier waarop ik getraind ben om een ​​intellectueel debat te voeren. Jij wel?’"

Grant hoopte op deze manier een gesprek op gang te brengen óver het gesprek - om de discussie weg te leiden van het onderwerp en toe te werken naar een reflectie op de toon van de discussie. En dat werkte. "Nou, nee ...", stamelde de man. "Ik denk gewoon dat je het fout hebt." Later stuurde Grant hem de resultaten op en bood de man in kwestie zijn verontschuldigingen aan.

‘Tijdelijke eikel'

Dit is wat psycholoog Sutton een ‘tijdelijke eikel’ noemt. “We zijn allemaal in staat om dit gedrag te vertonen en we voelen ons er meestal slecht over na afloop. Maar soms kom je een échte eikel tegen. Iemand die anderen consequent niet respecteert. Deze mensen hebben de gewoonte om agressie te rationaliseren. Ze zijn ervan overtuigd dat dit de enige manier is om resultaten te behalen”, vertelt Sutton.

Een goed antwoord, wanneer je te kakken wordt gezet door een onaardig persoon, zou volgens Sutton kunnen zijn: “Echt? Ik dacht dat je slimmer en creatiever zou zijn dan dit. Ik had verwacht dat je met een opmerking zou kunnen komen die niét gebrand was op het beledigen van iemand anders.”

Nu is het natuurlijk makkelijker om dit rustige en rationele gesprek met een gelijke aan te gaan dan met je baas of met je meerdere. Maar ook daar heeft Grant een tip voor: “Zorg dat je minder geconfronteerd wordt met de persoon in kwestie. Als je de interactie tot een minimum beperkt, kunnen ze niet zoveel schade aanrichten.” Dus ook al wordt je uit de tent gelokt met een vervelende sneer, laat je vooral niet te veel op de kast jagen.  Het werkt ook de andere kant op volgens Grant: “Als je zorgt dat je baas afhankelijk van jou is, wil hij je niet kwijt en zal hij je minder snel als grof vuil behandelen.”

En als echt helemaal niets helpt, kan je altijd nog proberen om je eigen houding ten opzichte van schoften veranderen. Door het bijvoorbeeld met een korreltje zout te nemen of er de humor van in te zien. Grant: “Doe alsof je een specialist bent in hufters en dat je écht heel veel geluk hebt om zo’n verbazingwekkend, uniek en spectaculair exemplaar te mogen zien.”

Bron: 
The New York Times