club
Foto van Eva Jinek

Er is nu een jurk die laat zien hoe vaak vrouwen in clubs worden betast

De sensoren in de jurk meten hoe vaak - en waar - vrouwen worden aangeraakt. En dat is meer dan je misschien zou denken.

club
In Braziliaanse clubs worden vrouwen om de haverklap betast.Unsplash

Het reclamebureau Ogilvy maakte voor een reclame van Schweppes een jurk die bijhoudt hoe vaak vrouwen in Braziliaanse clubs worden betast. Het doel? Mannen bewust maken van het feit dat dit gebeurt.

Het is natuurlijk een reclamestunt, maar wel eentje met een hele goede boodschap. Want waar Braziliaanse mannen het vooral gezeur vinden wanneer vrouwen klagen over dat ze betast worden in clubs, is de realiteit wel anders. Bekijk hieronder meteen de video, of lees nog even verder als je meer wilt weten over het experiment.

Je hebt de social media cookies niet geaccepteerd.

Om bovenstaande inhoud te bekijken moet je de social media cookies accepteren. Hierdoor kan je social media berichten zien, delen en erop reageren.

Wijzig cookie instellingen

De technologie die voor de speciale jurk is gebruikt, maakt het mogelijk dat niet alleen het aantal aanrakingen geteld wordt. De onderzoekers konden ook real time zien wanneer de vrouwen werden aangeraakt, op welke plekken van hun lichaam en hoe intens die aanraking was.

Een gemiddeld avondje uit

Voor het experiment werden drie vrouwen in de jurk naar een feestje gestuurd. Gedurende de avond houden de onderzoekers een heat map in de gaten die de resultaten toont. De plekken waar de vrouwen worden aangeraakt, lichten op als dat gebeurt. En dat gebeurt vaak. Ook als de vrouwen zeggen dat ze er niet van gediend zijn. Dat is te zien doordat hun avondje uit van een afstandje op video wordt vastgelegd.

Dress for Respect
De vrouwen die de jurk droegen, werden bij elkaar 157 keer aangeraakt.Ogilvy

Het resultaat: in minder dan vier uur worden de drie vrouwen bij elkaar 157 keer aangeraakt. Achteraf wordt de mannen van het feestje gevraagd om hun reactie op de video. Ze zijn zichtbaar geschrokken. Dat het zo vaak gebeurde, wisten ze niet.

Wij zeggen: test geslaagd! En we delen het graag, want dat het zeker geen gezeur is mag iedereen van ons weten.

Bron: 
Quartzy