Foto: Christin Hume, Unsplash
Foto van Eva Jinek

Emotioneel afstand nemen van je werk doe je zo

Stel je voor: urenlang sloof je je uit op je werk, waarna je baas doodleuk besluit om het over een andere boeg te gooien. Van binnen wil je huilen, schreeuwen en wegrennen. Maar misschien is het beter om gewoon afstand te nemen. The Cut legt uit hoe.

Foto: Christin Hume, Unsplash
Foto: Christin Hume, Unsplash

Journalist Kirsten Wong schrijft in The Cut dat ze zich nog goed kan herinneren hoe ze een paar jaar geleden voor haar kantoorbaan de opdracht kreeg om een nieuw digitaal systeem op te zetten voor het bewaren van documenten. Wong ging braaf aan de slag en na een flink aantal uren te hebben besteed aan het (nogal saaie) project, besloot haar baas het toch over een andere boeg te gooien. Kortom: al het werk was voor niets geweest.

Neem het niet persoonlijk

Wong vatte de situatie behoorlijk persoonlijk op. Had zij haar werk niet goed gedaan? Ze was dan ook verbaasd toen er in haar omgeving luchtig werd gereageerd op het voorval. Een vriend begreep niet waarom ze er zo’n ‘big deal’ van maakte. Hij benaderde het veel luchtiger: “Als ik betaald krijg, maakt het me niets uit.”

Deze onverschilligheid kon Wong maar moeilijk begrijpen. Het hoort er toch bij dat we ons werk belangrijk vinden? Want je wordt toch juist gelukkiger als je je óók emotioneel verbonden voelt met wat je doet? Toch begon ze zich steeds meer te realiseren dat er ook zoiets bestaat als ‘te veel verbonden zijn met je werk’.

Werk als onderdeel van je identiteit

Als je te veel emotionele waarde hecht aan je werk, kan het een groot deel van je identiteit worden. Dit hoeft niet per se slecht te zijn, volgens Wong: “Vooral als je een creatief vak hebt. Als je een schrijver bent, een redacteur, een fotograaf, dan is je werk een deel van wie je bent. Maar het wordt gevaarlijk als je werk je complete identiteit bepaalt.”

Volgens een psycholoog van PsychCentral komt dat gevaar doordat “we ons werkgedrag en onze productiviteit linken aan ons gevoel van eigenwaarde.” Laten we dat even terugkoppelen naar de situatie die Wong met haar baas meemaakte: op dat moment voelde het voor Wong alsof haar baas haar persoonlijk afwees, in plaats van het werk dat ze had verricht.

Objectieve werknemers presteren beter

Je linkt je eigenwaarde dus aan je werk. Heel herkenbaar voor veel mensen, maar dit is ook veel schadelijker dan je in eerste instantie denkt. Je wordt er namelijk minder objectief van. En dat heeft vervelende consequenties: je kan de werkelijkheid niet meer los zien van je emoties. Dit is niet alleen een emotionele uitputtingsslag voor jezelf, ook voor je werkgever is het vervelend. Want werknemers die objectief zijn presteren nou eenmaal beter.  

Daarom pleit schrijver Elizabeth R. Thornton in haar boek voor meer objectiviteit als het om werk gaat. Want zelfs als het wel goed gaat op je werk kunnen er nadelen kleven aan té weinig emotionele afstand. Dit maakt het namelijk moeilijker om nuttige feedback of kritiek te accepteren.

Bewust worden is de sleutel

Is het hele verhaal hierboven erg herkenbaar? Nou, dat is de eerste stap. Het is namelijk belangrijk dat je zelf doorkrijgt dat je te gehecht raakt aan je werk . Een kleine hint van de journalist: “Als je buiten werk om alleen over je werk kan praten, is dit een indicatie dat het de verkeerde kant op gaat.” Ze herinnert zich nog dat haar moeder ooit naar haar werk vroeg: “30 minuten lang heb ik haar bijgepraat over elk detail, overwinning, irritatie en vermoeden omtrent mijn carrière. Toen ze vervolgens vroeg hoe het voor de rest ging, kon ik niets beters verzinnen dan ‘goed’.”

Tips van Thornton

Gelukkig is er hoop voor iedereen die zich emotioneel nét iets te veel hecht aan zijn of haar baan. Thornton biedt een aantal denkfouten die het werknemers onmogelijk maken om objectief te blijven. Een paar voorbeelden zijn:

  • “Ik vind het belangrijk dat anderen me aardig en slim vinden.”
  • “Ik vergelijk me constant met anderen om mijn eigen waarde te bepalen.”
  • “In alles wat ik doe, moet ik perfect zijn.”
  • “Mijn zelfbeeld is gebaseerd op hoeveel controle ik heb over mensen en resultaten.”

Wanneer één van de bovenstaande denkfouten net iets te vaak maakt, is het waarschijnlijk dat je te veel waarde hecht aan je werk.

Gelukkig haalde Wong ook nog enkele tips uit Thorntons boek om je wat neutraler (of afstandelijker) op te stellen tegenover je werk. Zonder dat het ten koste gaat van je productiviteit.

1. Probeer iets minder te klagen

Hoewel het soms best kan opluchten om even te klagen over je werk, kun je volgens Wong beter klagen wanneer je dit “opzettelijk doet en met een duidelijk doel voor ogen”. Het is wel belangrijk om te zorgen dat je niet blijft hangen in die klaagmodus. Daarnaast kan het handig zijn om je af te vragen waarom je klaagt.

Ook kan het nuttig zijn om hier strenge regels voor te maken. Wong heeft het op de volgende manier opgelost: “Mijn man en ik mogen allebei drie minuten klagen aan het einde van de werkdag, gewoon om de irritaties van die werkdag uit de lucht te krijgen. Al het andere geklaag over werk mag alleen als we op zoek zijn naar een constructieve oplossing voor iets.”

2. Zorg dat je bewust objectief wordt

Wanneer je je bewust wordt van je eigen gebrek aan objectiviteit en de denkfouten die je maakt, kun je beginnen om bewust objectiever te worden. Zo moet je volgens Thornton “beseffen dat er altijd situaties zullen zijn die je niet leuk vindt’. Maar om productief om te kunnen gaan met tegenslag, moet je erkennen dat dit ook een onderdeel is van de realiteit. Hierbij is het volgens haar ook heel belangrijk om te onthouden dat je geen controle hebt over de resultaten van wat je doet. Ook al doe je je stinkende best, externe factoren kunnen een negatieve impact hebben op je werk. That’s life baby!

Foto: Joseph Pearson, Unsplash
Foto: Joseph Pearson, Unsplash

3. Onthoud dat je méér bent dan je werk

De menselijke identiteit bestaat uit heel veel verschillende facetten en is daarom best complex. Volgens onderzoek kan het erg nuttig zijn om die verschillende onderdelen van jezelf te ontdekken. Door jezelf op deze manier beter te leren kennen, kun je uiteindelijk beter om leren gaan met mislukking, stress of depressie. Bovendien kun je een groot deel van je eigenwaarde halen uit andere onderdelen van je leven. Dit kunnen de relaties zijn die je hebt opgebouwd met mensen om je heen, maar ook hobby’s. Dus vergeet niet zo nu en dan eens tijd vrij te maken voor een goed glas bier met een vriend(in), schrijf je in voor een cursus fotografie of ga tóch nog die extra taal leren.

Volgens Wong zal dat beetje emotionele afstand tot je werk er uiteindelijk voor zorgen dat je een beter leven leidt, maar ook nog eens beter wordt in je werk. Dat klinkt als een win-win situatie toch?

Lees het volledige artikel van Kirsten Wong hieronder.

Bron: 
The Cut