Oprah Winfrey in 1990. Foto: ANP
Foto van Eva Jinek

Deze podcast leidt je in drie uur door de inspirerende carrière van Oprah Winfrey

Deze driedelige podcast volgt Oprah Winfrey van het prille begin in Chicago tot het biljoenenmerk dat het nu is. Zo inspirerend!

Oprah Winfrey in 1990. Foto: ANP
Oprah Winfrey in 1990. Foto: ANP

“Helloooooooo, I’m Oprah Winfrey and welcome to the very first national Oprah Winfrey shoooow!” Zo begon Oprah Winfrey haar carrière, waarmee ze een van de meest invloedrijke vrouwen van Amerika zou worden.

Lang voordat ze auto’s uitdeelde alsof het snoepjes waren en Tom Cruise hysterisch op en neer sprong op haar bank, was Oprah Winfrey al a force to be recognized. Daarom besloot WBEZ Chicago een driedelige podcast te maken die de luisteraar door meer dan dertig jaar televisiegeschiedenis heen leidt. Aan het woord komen alle mensen die de Oprah Winfrey show door de jaren heen gemaakt en bedacht hebben. Van de scriptschrijver die de beroemde zin ‘You get a car!’ schreef, tot Oprah Winfrey haarzelf.

Het begin

Het begon allemaal in Chicago in 1986, waar Oprah Winfrey destijds nog een lokale ochtendshow presenteerde. In de podcast hoor je van Dennis Swanson - de tv-producer die Oprah de kans gaf om een landelijke talkshow te maken - hoe die eerste auditie van Oprah ging. “Ze was fenomenaal, vertelt Swanson, ik nam haar ter plekke aan. We gingen in mijn kantoor zitten en ik vroeg haar: heb je ergens twijfels over? Ze keek me aan en zei: Je ziet dat ik een zwarte vrouw ben he?” Dat beaamde Swanson. “En je ziet ook dat ik te dik ben?” Ook dat beaamde Swanson. “Nou, als dat voor jou geen probleem is, dan is dat het ook niet voor mij!”

Oprah tijdens haar eerste show. Foto: Youtube
Oprah tijdens haar eerste show. Foto: Youtube

Een grappige anekdote, maar ook eentje die laat zien hoe uniek het was wat Oprah in de tijd deed. Het was ongehoord dat een zwarte vrouw zo’n vooraanstaande positie kreeg in een wereld die gedomineerd werd door witte mannen. En de jaren daarna breidde ze haar imperium alleen maar verder uit.

Als Oprah een boek aanprees werd het een bestseller

Sleutel tot haar succes

In de periode dat de show op zijn einde liep in 2011 werd de Oprah Winfrey show uitgezonden in 145 landen en werd het wekelijks door meer dan 40 miljoen in de Verenigde Staten bekeken. Dat zijn kijkcijfers waar je alleen maar van kunt dromen! En de invloed die daarbij hoorde, was gigantisch. Als Oprah een boek aanprees, werd het een bestseller. Als Oprah vertelde wat haar lievelingszeep was, was het de dag daarna uitverkocht.

Zelf verklaard Oprah haar succes door het aanhouden van een simpele filosofie: “Je enige echte tegenstander ben je zelf”. Kortom: laat je niet van de wijs brengen door wat anderen doen, trek je eigen plan en zorg dat je de beste bent in wat je doet!

Oprah op de cover van de Forbes. Foto: ANP
Oprah op de cover van de Forbes. Foto: ANP

Bigger and better

Door de jaren heen schuiven alle grote sterren en andere wereldberoemde influencers, zoals Nelson Mandela, aan voor het beroemde ‘Oprah interview’ en wordt de show groter dan groot. Met als hoogtepunt het weggeven van een auto aan iedereen in het publiek. Vooruit dan maar, nog één keer het fragment:

Oprah’s carrière is een inspiratie, maar aan het eind van de dag gaat het haar maar om een ding: “Amerikaanse vrouwen laten zien hoe ze de beste versie van zichzelf konden zijn,” aldus de talkshowtitaan.

Deze podcast is echt de moeite waard! Luister hem hieronder!

30 december 2016 15:15
Bron: 
WBEZ Chicago