Foto van Eva Jinek

Deze journalist luisterde naar 75 podcasts in 10 dagen (en dit is wat ze leerde)

Heb je samen met de kerstboom ook je goede voornemens op straat gegooid? Journalist Brigid Delaney beluisterde 75 zelfhulp-podcasts en ontdekte hoe je ze wél kunt volhouden. Dit is volgens haar de basis van alle zelfhulpboeken.

In januari 2017 besloot journalist Brigid Delaney om zich te abonneren op maar liefst 75 zelfhulp- en persoonlijke ontwikkelingspodcasts. Een hele mond vol kun je wel zeggen. De podcasts die ze koos zouden haar onder andere helpen met het onderhouden van relaties, een betere balans vinden tussen werk en privé en haar helpen met wél 3 keer per week naar de sportschool gaan.

Uiteindelijk werd het jaar 2017 iets drukker voor Delaney dan ze had gedacht. In december realiseerde de journalist zich dat er niet terecht was gekomen van haar goede voornemen om een beter en gelukkiger mens te worden met behulp van de podcasts. Daarom nam ze een resoluut besluit: in haar kerstvakantie zou ze alle 75 podcasts luisteren in tien dagen tijd. Dat lukte haar. En dit zijn de belangrijkste lessen die ze er uit heeft gehaald.

Dopamine is de baas

Eén van de belangrijkste conclusies van Delaney’s podcastmarathon is dat onze verslavingen en slechte gewoontes ons vaak in de weg staan van wat we écht willen bereiken. Suiker, sociale media, alcohol en drugs, hebben één ding gemeen: ze zorgen ervoor dat ons lijf dopamine aanmaakt.

Grote bedrijven bieden de consument zowel de ziekte als het medicijn.

Dr. Robert Lustig (endocrinoloog)

Wat dopamine precies doet? Nou, het is een signaalstof die zenuwimpulsen overdraagt. Dat klinkt natuurlijk nog steeds heel vaag, maar het komt erop neer dat het ons een goed gevoel geeft en we er steeds meer van willen. “Die nieuwe dosis dopamine kun je krijgen door constant op Facebook te kijken of je al nieuwe likes hebt of door bijvoorbeeld een hele zak Doritos chips te eten, ook al heb je helemaal geen honger,” legt de journalist uit. Het geeft ons gewoon telkens een kleine kick.

De drie C’s bieden een oplossing

Volgens Dr. Robert Lustig van podcast The Upgrade schuilen er overal potentiële nieuwe verslavingen. Of het nu die nieuwe mobiele telefoon is of dat ene lekkere toetje, je miste ze niet toen ze er nog niet waren. “Grote bedrijven bieden de consument zowel de ziekte als het medicijn,” zegt hij in de podcast.

Foto: Igor Ovsyannykov, Unsplash
Foto: Igor Ovsyannykov, Unsplash

Lustig bedacht een aantal oplossingen met de letter ‘C’ om consumenten te helpen zich beter tegen potentiële verslavingen te bewapenen. De eerste staat voor ‘connect’ (maar dan wel offline). Ga van Facebook af en maak meer connecties met echte mensen om je heen. De tweede C verwijst naar ‘contribute’, omdat het goed voor je is om bij te dragen aan je omgeving en de wereld een klein beetje beter te maken. De derde C staat voor ‘cope’ en gaat over omgaan met alle hectiek om je heen. Haal bijvoorbeeld alle beeldschermen uit je slaapkamer voor een betere nachtrust. De laatste oplossing is ‘cook’ omdat je gezonder zult eten wanneer je zelf kookt en precies weet wat er allemaal op je bordje ligt.

2. Discipline leidt tot meer vrijheid

Misschien krijg je meteen kippenvel bij het woord discipline (en dan niet op de goeie manier) maar een beetje doorzettingsvermogen is cruciaal voor het slagen van alle goede voornemens. Zoals oud-marinier Jocko Willink in the Tim Ferris show uitlegt: “De harde waarheid is dat alleen een goed idee niet genoeg is. Want dat boek gaat zichzelf niet schrijven en die gewichten in de sportschool gaan zichzelf ook niet optillen.”

De harde waarheid is dat alleen een goed idee niet genoeg is.

Jocko Willink (oud-marinier)

Makkelijker gezegd dan gedaan? Volgens Willink valt het allemaal wel mee. Je moet gewoon de wekker wat eerder zetten. “Het scheelt als je de avond van tevoren je sportkleren al klaar legt. Als je vroeg opstaat om te sporten, heb je de rest van de dag ook nog eens tijd over voor andere leuke dingen. Bovendien zal je trots zijn op jezelf omdat je eerder op bent dan de rest van de wereld,” zegt hij.

Foto: Sam Sabourin, Unsplash
Foto: Sam Sabourin, Unsplash

Maar volgens de oud-marinier zitten er nog meer voordelen aan vroeg opstaan en regelmatig sporten: “De kans dat je ontbijt met zoete en ongezonde troep is kleiner omdat je lichaam verlangt naar goede voeding.” En als we de succesvolle basketballer LeBron James moeten geloven (die minimaal vijf keer per week sport naast de wedstrijden) wordt bewegen alleen maar leuker als verschillende soorten sport met elkaar afwisselt.

3. Trek die wandelschoenen uit het stof

Drie gewoontes die succesvolle mensen gemeen hebben zijn: een dagboek bijhouden, mediteren en wandelen. Dat leerde Delaney van Tim Ferris die een heleboel succesvolle mensen interviewde voor zijn boek ‘Tribe of Mentors’  En zo gek is dat niet, want deze dingen leiden vaak tot nieuwe ideeën en innovatief inzicht. Tijd om die wandelschoenen toch maar weer eens van zolder te pakken dus (en natuurlijk een potje mediteren nadat je in je dagboek hebt geschreven)!

Foto: Galen Crout, Unsplash
Foto: Galen Crout, Unsplash

Ook in the Asian Efficiency-podcast wordt het aangeraden om een dagboek bij te houden. Als je dit consistent doet, kan het een enorme sociale en psychologische impact hebben. Door te schrijven (of dat nou op papier is of via een app op je telefoon) kom je er namelijk sneller achter welke gewoontes je jezelf aan wilt leren en welke doelen je voor ogen hebt. Bovendien kun je door een dagboek bij te houden ook meteen zien in hoeverre je progressie boekt met al die grootse plannen. Handig!

Maar los van alle grote plannen die je hebt, is een dagboek ook een nuttig middel om te begrijpen wat er allemaal gebeurt in je leven. Je kan op een rustige manier (en met de nodige afstand) reflecteren op je leven, zonder dat je onnodige en impulsieve besluiten neemt. Neem de tijd om af en toe eens in die pen te klauteren dus!

75 lessen

Aangezien we zelf niet zo snel de tijd hebben om 75 podcasts te luisteren, zijn we heel blij dat Delaney de belangrijkste lessen voor ons op een rijtje heeft gezet. Dat maakt het volhouden van al die goede voornemens toch weer een stukje makkelijker. Benieuwd naar het artikel? Lees het hieronder.

Bron: 
The Guardian