Foto: Unsplash
Foto van Eva Jinek

Deze docent moedigt haar leerlingen aan om te roddelen (met een goede reden)

Je leert je kinderen toch juist om niet te roddelen? Nou, deze leraar doet dat dus wel. Het is zelfs een vast onderdeel van de les geworden.

Foto: Unsplash
Foto: Unsplash

Meestal worden leerlingen vriendelijk (of soms minder vriendelijk) verzocht om vooral heel stil te zijn tijdens de les. Maar dit geldt niet voor de leerlingen van Nederlands docent Trudy Coenen. Zij geeft al jaren les op een VMBO-school in Amsterdam Oost en vindt het belangrijk dat kinderen wél praten in de klas.

Praten is het begin

We vinden het allemaal belangrijk dat kinderen leren een mening te vormen, zich uitspreken, kunnen beargumenteren waarom ze iets vinden en naar elkaar te luisteren. Al deze zaken zijn zeer belangrijk, maar volgens Coenen begint dit allemaal toch écht met ‘leren praten’. “Dan kan je niet alleen over luchtige onderwerpen een gesprek hebben, maar ook over ingewikkelde en lastige onderwerpen,” aldus de docent.​

Roddeluurtje:

Na de aanslagen in Parijs schrok Coenen enorm van de reacties in de klas. Maar ze vond het heel goed dat de leerlingen óók hierover praatten. Volgens Coenen komt dit doordat ze het praten met haar leerlingen oefent, door haar lessen steevast te laten beginnen met roddelen.

Hoe dat precies werkt? Coenen legt uit: “We pakken een onderwerp en ik vraag de kinderen wat ze ervan vinden.”n. Iedereen in de klas mag zijn of haar mening geven als deze maar wordt ondersteund met argumenten. En het concept werkt volgens Coenen: “Ze vinden het altijd weer jammer als de ‘echte’ les begint.”

Wilhelmus leren in de klas

Coenen werd onlangs uitgenodigd door het programma ‘De Nieuwe Maan’ om het nieuwe regeerakkoord te bespreken. In dit akkoord wordt onder andere voorgesteld dat het Wilhelmus een verplicht onderdeel van het schoolprogramma wordt, net als bezoekjes aan het Rijksmuseum en aan de Eerste en Tweede Kamer.

We moeten mét kinderen praten

Coenen besloot vervolgens een aantal leerlingen mee te nemen naar het programma, omdat er zo vaak óver kinderen wordt gepraat in plaats van mét ze. Eerst besprak ze het onderwerp in de klas. Haar leerling Rwan was heel erg voor de plannen uit het regeerakkoord. Rwan is vanwege de oorlog vanuit Syrië naar Nederland gevlucht. Haar argument: “Als je hier leeft, in een land dat veilig is, dan besef je pas hoe belangrijk dat land is. En daar mag dan best een verplichting tegenover gesteld worden.”

Discussie zonder ruzie

Andere leerlingen konden zich minder goed vinden in de plannen van het nieuwe kabinet. Er wilden wel tien leerlingen mee naar de opnames. Uiteindelijk zaten er een voor- en een tegenstander aan tafel. “Ieder met hun eigen mening maar zonder ruzie. Geleerd met roddelen,” zegt de docent.

Een mooi initiatief van ‘juf Coenen’. Benieuwd naar het hele artikel? Lees het hieronder.

Bron: 
De Kanttekening