De speciaalzaak is misschien wel de beste overlevingsstrategie voor winkeliers
Foto van Eva Jinek

De speciaalzaak is misschien wel de beste overlevingsstrategie voor winkeliers

Grote ketens en online winkels die álles aanbieden en binnen 24 uur bezorgen, maken het de kleine winkeliers soms knap lastig het hoofd boven water te houden. In Berlijn is er een oplossing: de speciaalzaak. En hoe specifieker je aanbod is, hoe beter, aldus The Guardian.

De speciaalzaak is misschien wel de beste overlevingsstrategie voor winkeliers
De speciaalzaak is misschien wel de beste overlevingsstrategie voor winkeliersInstagram

De ene winkel verkoopt ontelbare soorten en maten knopen, de ander houdt het enkel en alleen bij drop en winkeleigenaar Silvia Wald opende ‘s werelds eerste ‘textiel slagerij’. In Berlijn is er een markt voor hyper-speciaalzaken. Volgens journalist Philip Olterman is het de enige manier om te overleven in de huidige markt.

Ook Martin Sebasta opende in 2003 een speciaalzaak. In de industriële Steglitz buurt heeft hij maar liefst 1000 vierkante meter aan winkelruimte. Gevuld met insecten. Antstore is de eerste speciaalzaak op het gebied van insecten. En daar is een markt voor, zo blijkt. De winkel telt inmiddels twaalf vaste medewerkers, waaronder één fulltime social media manager.

Weinig expertise in bestaande winkels

Sebasta kwam op het idee omdat hij teleurgesteld was in de expertise van de dierenwinkels in Berlijn. Hij wilde graag een eigen insectenboerderij bouwen, maar er was niemand die hem daarbij kon helpen. Hij besloot zijn veelbelovende carrière bij een telefoonmaatschappij op te geven en een kleine winkelruimte te huren. Daar maakte hij terrariums, of zoals hij ze noemt ‘formicariums’, om te verkopen.

Martin Sebasta opende zijn insectenwinkel in 2003
Martin Sebasta opende zijn insectenwinkel in 2003Instagram

De eigenaar heeft even overwogen om ook wandelende takken en hagedissen aan zijn assortiment toe te voegen, maar realiseerde zich al snel dat als hij zijn werknemers de benodigde extra expertise zou moeten aanleren, dat ten koste zou gaan van de kwaliteit van het bedrijf. “Als middelgroot bedrijf kun je het je tegenwoordig niet meer veroorloven om niét te specialiseren”, vertelt hij aan The Guardian.

Zeldzame kennis en materiaal

Ook Bernd Moser plukt de vruchten van zijn expertise. Op 76-jarige leeftijd werkt hij doordeweeks van 11:00 uur tot 16:00 uur. Hij was zestig jaar lang werkzaam als een kantoormachine monteur, en heeft nu dozen vol reserveonderdelen. “Het is één ding om een typemachine uit elkaar te halen” zegt hij. “Maar ik ben een van de weinigen die ook weet hoe deze apparaten weer in elkaar gezet moeten worden.”

Om de hoek van Moser heeft Paul Knopf een knoopwinkel. De winkel, die vernoemd werd naar zijn eigenaar. Knopf heeft in de afgelopen 32 jaar niets anders verkocht dan knopen. De winkel ligt dan ook vol met miljoenen exemplaren, allemaal gesorteerd op materiaal, maat en kleur. “Ik weet niet precies hoeveel het er zijn”, vertelt Knopf aan The Guardian. “Maar ik weet zeker dat het er meer zijn dan dat ik in mijn leven nog kan verkopen.”

Weinig online concurrentie

Ook Harald Truetsch plukt de vruchten van zijn speciaalzaak. Hij verkoopt miniatuur snaarinstrumenten zoals ukuleles, banjo’s en mandolines. Hij merkt weinig van online concurrentie. Zelf biedt Truetsch de instrumenten daar niet meer aan omdat het verzenden hem te veel gedoe opleverde. “Mensen willen een instrument eerst uitproberen voordat ze het aanschaffen.” Bovendien weten klanten van over de hele wereld hem toch wel te vinden. Klanten uit landen zoals Argentinië en Israël reizen af naar de winkel, en in tegenstelling tot een ‘grote-mensen gitaar’ kunnen de instrumenten van Truetsch makkelijk mee terug in het vliegtuig.  

Silvia Wald en haar kussens
Silvia Wald en haar kussensFacebook

Niet té gespecialiseerd worden

Los van de ‘oude rotten in het vak’, zijn er in Berlijn ook steeds meer jonge ondernemers die het kunstje afkijken. De 38-jarige Silvia Wald begon haar winkel in een oude slagerij. Zelf is ze vegetarisch, maar de ruimte inspireerde haar wel om op een originele manier haar werk te laten zien. Achter de toonbank liggen geen salami’s en gehaktballen meer, maar de meest veelzijdige gebreide en gehaakte stukken vlees.

Als eigenaar van een textielbedrijf biedt de winkelruimte Wald gelegenheid om te zien wat voor uiteenlopende dingen ze allemaal kan maken van verschillende stoffen. Van mortadella tot een kippenpootje, ze draait haar handen nergens voor om. Al denkt Wald dat je ook niet als té gespecialiseerd te boeken wilt staan. Laatst kreeg Wald bijvoorbeeld de opdracht om een grote curryworst te maken . De klant vroeg haar vervolgens of ze een textielmarker kende die er frietjes bij kon produceren. “Natuurlijk kan ik frietjes maken, vertelde ik de klant”, zegt Wald. “Ze dachten letterlijk dat ik alleen kussens kon maken die op vlees lijken.”

Buurten bloeien ervan op

Ook de bewoners zijn blij met de komst van speciaalzaken. Olterman schrijft in The Guardian dat juist deze winkels een wijk karakter geven. Ilse Böge opende twintig jaar geleden een dropwinkel in Kreuzberg en heeft de hele buurt sindsdien zien opbloeien. Al schuilt daar ook weer een gevaar in, denkt de eigenaar. Sommige winkels hebben de boel op moeten doeken omdat huurbazen plotseling de huurprijs verdubbelen. En inmiddels zijn vastgoedinvesteerders over de hele wereld geïnteresseerd.

Linkse politicus Katrin Lompscher wil dat er een sociaal plan komt voor de kleine winkeleigenaren. Zodat ze niet zomaar op straat komen te staan door agressieve huurverhogingen. Maar hoewel dropliefhebber Böge het plan wel begrijpt, ziet de econoom in haar er geen heil in. “Wat weet de staat nou van kleinhandel? En hoe dat zich zal ontwikkelen in de komende tien jaar?”, vraagt ze zich af.

Ghouneim heeft alle soorten tape die je maar kunt bedenken
Ghouneim heeft alle soorten tape die je maar kunt bedenken

De Palestijnse Ghouneim was plakband koning van Berlijn, tot hij de huur van zijn pand niet meer kon betalen. Hij verhuisde zijn business naar een wijk buiten de stad en verkoopt nu 80 procent van zijn producten online. Toch geloof hij heilig in de kracht van speciaalzaken. “Als je naar een grote bouwwinkel gaat, hebben ze geen idee welk soort tape je nodig hebt”, zegt hij. “Ik heb soorten plakband en tape waar mensen niet van durven te dromen.”

“De mensen die alles proberen te verkopen, krijgen het steeds lastiger”, vervolgt hij. “Specialisten zijn de toekomst.”

We zijn benieuwd of de voorspelling van deze winkelier waarheid zal worden. Bekijk het artikel van The Guardian via de link hieronder.

Bron: 
The Guardian