Foto: Woo evenement, Facebook
Foto van Eva Jinek

De markt voor dating-apps wordt steeds groter in India (maar of ze succesvol zijn)

Naar links of naar rechts swipen, we weten allemaal waar dát ons aan doet denken. Het online daten lijkt nu ook overgewaaid naar India. Maar er ligt nog wel één probleem op de loer. The Wallstreet Journal zocht uit waarom Indiase vrouwen nog niet massaal tinderen.

Foto: Woo evenement, Facebook
Foto: Woo evenement, Facebook

Sinds Tinder 2,5 jaar geleden naar India kwam, meldden Indiase mannen zich met bosjes aan voor de online dating-app. Volgens journalisten Georina Wells en Eric Bellman van de Wallstreet Journal wordt India gezien als een van de grootste potentiële markten op het gebied van internetdaten.

Maar waar Tinder en haar concurrenten allemaal last van hebben in India, is dat er nauwelijks vrouwen zijn die zich aanmelden voor de apps.

‘Love marriage’

In grote delen van het land zijn gearrangeerde huwelijken nog steeds de norm. Veel jonge mensen worden nog steeds door hun ouders uitgehuwelijkt. Toch neemt het aantal ‘love marriages’, zoals de Indiase bevolking het noemt, langzamerhand steeds meer toe.

Foto: Woo evenement, Facebook
Foto: Woo evenement, Facebook

Goed nieuws voor de dating apps zou je denken. “Maar het stigma wat op daten rust, is daarmee nog niet doorbroken,” leggen Wells en Bellman uit. “En dit is voornamelijk een probleem voor vrouwen.”

Overweldigend

Voor de vrouwen die zich wel durven te wagen aan de voor hen nog onbekende online datingwereld, is het vaak een overweldigende ervaring. “Ze krijgen zóveel aandacht door de grote meerderheid aan mannen,” zeggen de journalisten.

“De hoeveelheid berichten die ik van mannen krijg, het is net een zwerm sprinkhanen,” zegt Anushree Majumdar over haar gebruik van Tinder. De 33-jarige Majumdar woont in Mumbai en gebruikt de apps af en toe. Maar ze kan zich ook goed voorstellen dat het vrouwen afschrikt.

Er zijn ook vrouwen die apps zoals Tinder liever ontwijken omdat ze bang zijn dat ze veroordeeld zullen worden door vrienden en familie. “Een vrouw kwam bijvoorbeeld de chauffeur van haar familie tegen op de app,” schrijven Bellman en Wells. “Daar schrok ze van omdat het waarschijnlijk betekende dat hij haar profiel ook heeft gezien.”

Boy browsing

Ondanks de terughoudendheid van de Indiase vrouwen doen de dating apps er alles aan om vrouwen aan te trekken. Zo probeert een populaire app TrulyMadly via reclamefilmpjes terrein te winnen bij vrouwen in India. Op YouTube introduceren ze de term ‘boy browsing’.

Je hebt de social media cookies niet geaccepteerd.

Om bovenstaande inhoud te bekijken moet je de social media cookies accepteren. Hierdoor kan je social media berichten zien, delen en erop reageren.

Wijzig cookie instellingen

Weer een andere dating app genaamd Woo probeert de aantallen gelijk te trekken door de app gratis te maken voor vrouwen, terwijl mannen moet betalen voor hun profiel. Bovendien mogen vrouwen een profiel maken met alleen hun initialen in plaats van hun volledige naam.

Maar of Woo er echt in slaagt om vrouwen warm te maken voor hun app blijft de vraag. “Wij willen vrouwen in de watten leggen,” zegt de directeur Sumesh Menon. Maar op het ‘Woo singles evenement’ wat in samenwerking met een succesvolle vrouwen lifestyle website werd georganiseerd, was de man-vrouwverhouding 75 procent tegenover 25 procent.

Foto: Woo evenement, Facebook
Foto: Woo evenement, Facebook

Niet echt vernieuwend

Bovendien waren de activiteiten op het evenement ook niet bepaald vooruitstrevend of modern te noemen. Vooral voor westerse begrippen waren de activiteiten nogal stereotype bevestigend.

Zo werd er een wedstrijd tussen de mannen gehouden om wie de meeste push-ups kon doen en in een andere competitie werd gestreden om de beste openingszin. En nu komt de klapper, deze zin heeft gewonnen: “Je hebt mooie ogen.”

Een andere gegadigde deed een dappere poging bij een jonge vrouw genaamd Konika. Toen de jongen haar naam hoorde, riep hij enthousiast: “Ah mijn grootmoeder had toch gelijk. Ze heeft altijd al gezegd dat ik met een meisje zou trouwen wiens naam met een K begint.”

Konika was iets minder onder de indruk van deze poging, ze schudde haar hoofd en zei alleen: “nee.”

Tinder is verrassend

Er zijn echter ook vrouwen in India die wél enthousiast zijn over de dating apps. Abhineeta Raghunath (26) heeft Tinder een paar jaar geleden gedownload toen ze naar de grote stad Hyderabad verhuisde voor haar masterdiploma. Ze is enthousiast: “Ik wilde in contact komen met mensen buiten school.” Ze denkt zelf dat ze rond de 100 mensen heeft ontmoet via de app: “Op Tinder is iedereen een verrassing.”

De hoeveelheid berichten die ik van mannen krijg, het is net een zwerm sprinkhanen.

Anushree Majumdar (33)

Volgens de 26-jarige Abhishek Madhaven zitten er ook nadelen aan de app. “Meisjes krijgen honderden matches, dus het is moeilijk om op te vallen als jongen.” Madhaven heeft daarom extra veel moeite gestoken in zijn profiel. “Tinder is niet voor jongens met een ‘gemiddeld uiterlijk’,” zegt hij. “Want er zijn talloze jongens zoals jij.”

Nieuwe vorm van uithuwelijken?

De directeur van Woo zegt dat de app ook verzoeken krijgt van ouders om een profiel aan te maken voor hun dochters op de app. Maar daar gaat hij niet op in. “ Dat is aan de dochters zelf,” volgens Menon.

Foto: Julie Johnson, Unsplash
Foto: Julie Johnson, Unsplash

De app-eigenaren zien vooral toekomst in de hoogopgeleide ‘urban professionals’ in India. Dit is volgens Match Group, het moederbedrijf van apps als Tinder, niet alleen de groep die toegang hebben tot een smartphone, maar - niet geheel onbelangrijk - óók de mensen die zich bewust distantiëren van het gearrangeerde huwelijk.

Gourav Rakshit, directeur van online matchmaker Shaadi.com denkt wel dat het concept van daten echt mainstream kan worden in India. “Al kan er pas écht een sociaal verschil ontstaan wanneer vrouwen zich comfortabel voelen,” zegt hij.

Eén blauwtje te veel

Het is voor de apps te hopen dat de vrouwen niet al te lang meer op zich laten wachten. “Als het te lang duurt, bestaat de kans dat mannen er genoeg van krijgen,” schrijven Bellman en Wells.

Abhimanyu Chaturvedi (28) woont in New Delhi en besteedt elke dag een uur aan het zorgvuldig swipen door de lijst aan potentiële partners. “Hij heeft zelfs een premium lidmaatschap zodat hij toegang heeft tot meer profielen,” schrijven de journalisten.

Als het niet werkt, heb ik pech. Dan ga ik toch voor een gearrangeerd huwelijk.

Abhimanyu Chaturvedi (28)

Het resultaat is alles behalve veelbelovend. Bellman en Wells: “In negen maanden tijd heeft hij maar drie matches gehad. Waarvan twee hem direct weer blokkeerden. De derde heeft nooit op zijn bericht gereageerd.”

Laatste kans

Chaturvedi heeft zijn succes geprobeerd te vergroten door zijn profiel te veranderen en andere foto’s te nemen. Maar helaas nog zonder succes. Inmiddels heeft hij Tinder maar even op een laag pitje gezet. “Ik probeer het maar een beetje weg te lachen,” zegt Chaturvedi zelf. “Wie weet geef ik het nog een keer een kans. Als het niet werkt, heb ik pech. Dan ga ik toch voor een gearrangeerd huwelijk.”

Wij zijn benieuwd of het online daten in India écht een lang leven beschoren zal zijn. Benieuwd naar het hele artikel van de Wallstreet Journal? Lees het via de link hieronder.

Bron: 
Wallstreet Journal