Producten die in een vrouwelijk jasje worden gestoken, vliegen voor veel hogere prijzen over de toonbank
Foto van Eva Jinek

Meer betalen omdat iets toevallig roze is? Dit bedrijf laat zien hoe belachelijk dat is

Vrouwenbier, vrouwenshampoo en vrouwenscheermesjes. Hartstikke leuk al die producten in een prachtig roze jasje, maar wist je dat je er aanzienlijk meer voor aftikt? Hoog tijd voor verandering volgens deze Amerikaanse fastfoodketen.

Je hebt de social media cookies niet geaccepteerd.

Om bovenstaande inhoud te bekijken moet je de social media cookies accepteren. Hierdoor kan je social media berichten zien, delen en erop reageren.

Wijzig cookie instellingen

Hoewel je zou denken dat de prijs van een fles badschuim met een mannelijk geurtje niet zoveel afwijkt van de vrouwelijke uitvoering, kan je je daar behoorlijk op verkijken. Producten die in een vrouwelijk jasje worden gestoken, vliegen namelijk voor veel hogere prijzen over de toonbank dan hun mannelijke tegenhangers.

Pink Tax

Dat roze gekleurde producten duurder uitvallen dan andere producten is zeker geen uitzondering. Daarom is er voor dit principe een passende naam bedacht: Pink Tax. Uit onderzoek van New York City Department of Consumer Affairs blijkt dat vrouwen hierdoor wel honderden euro’s extra per jaar betalen. Vrouwelijke producten vallen gemiddeld maar liefst 13 procent duurder uit dan mannelijke producten. En dan te bedenken dat het verschil alleen zit in een andere verpakking of geurtje.

Uit datzelfde onderzoek is gebleken dat de verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke producten het meest uiteenlopen bij artikelen die te koop zijn bij de drogisterij. Zo kosten roze scheermesjes of scheermesjes speciaal vormgegeven voor vrouwelijke vormen gemiddeld 11 procent meer dan scheermesjes voor mannen. En bij shampoo en conditioner kunnen de verschillen oplopen tot maar liefst 48 procent. Volgende keer dan toch maar voor een ‘mannen’ shampoo kiezen?

Burger King is er klaar mee

De Amerikaanse fastfoodketen Burger King vindt het een achterlijk principe en besloot daarom een actie op poten te stellen om mensen bewust te maken van deze Pink Tax. "Burger King-restaurants zijn voor iedereen, en we zien Pink Tax als buitengewoon oneerlijk", zegt directeur Christopher Finazzo van Burger King North America.

"We hebben dit experiment met chicken fries in verschillende ‘gender’ jasjes gemaakt om het effect van de Pink Tax aan te tonen en om te laten zien waarom iedereen hetzelfde moet betalen voor dezelfde producten - of het nou roze is of niet."

De Burger King verkocht bij verschillende filialen in Amerika chicken fries in de traditionele bruine zakken én in een roze variant. De gefrituurde kippetjes in de normale verpakking werden verkocht voor $1,69 en de roze verpakte kippetjes voor $ 3,09. Vrouwen mochten echter niet kiezen voor welke versie ze wilden gaan. Ze moesten dealen met de roze verpakkingen en dus ook met de enorme extra kosten die daarmee gepaard gingen.

Uitgesproken reacties

Hoewel sommige vrouwen de extra kosten voor lief namen, was er een grote groep die de extra kosten absoluut niet pikte. De reacties varieerden van boos, gefrustreerd tot verbaasd. En alles  werd gefilmd door Burger King en vervolgens werd daar een korte compilatie van gemaakt. Benieuwd? Kijk hem hieronder!

Je hebt de social media cookies niet geaccepteerd.

Om bovenstaande inhoud te bekijken moet je de social media cookies accepteren. Hierdoor kan je social media berichten zien, delen en erop reageren.

Wijzig cookie instellingen

"We hebben dit experiment met favourite chicken fries gemaakt om het effect van Pink Tax aan te tonen. We willen duidelijk maken dat iedereen hetzelfde moet betalen voor dezelfde producten - of het nu roze is of niet," zegt Burger King North America directeur Christopher Finazzo. Veel vrouwen waren in de Burger King wel uitgesproken over de extra kosten, maar waren zich er geen seconde van bewust dat dit voor hen dagelijkse kost is.

De boodschap van Burger King is haarscherp en we hopen dan ook dat deze actie wat teweeg zal brengen. Want zeg nou zelf, hoe achterlijk is het dat vrouwen elk jaar honderden euro’s extra betalen aan producten alleen omdat ze roze zijn of naar bloemetjes ruiken?

Bron: 
Today
Bron: 
ABC News