Queen Bee
Foto van Eva Jinek

Dit is waarom Beyoncé gisteren de belangrijkste artiest van het jaar werd

Lees jij dit niet vanuit Coachella? Dan heb je waarschijnlijk het meest spraakmakende muziekoptreden van het jaar gemist. De openingsact van Beyoncé was zelfs volgens de kenners episch. Maar geen zorgen, wij waren er ook niet en hebben de historische gebeurtenis voor je samengevat, zodat je toch komt te weten wat er nu zo bijzonder aan was.

Een bericht gedeeld door Beyoncé (@beyonce) op

Je hebt de social media cookies niet geaccepteerd.

Om bovenstaande inhoud te bekijken moet je de social media cookies accepteren. Hierdoor kan je social media berichten zien, delen en erop reageren.

Wijzig cookie instellingen

Het wordt nu al hét muzikale optreden van 2018 genoemd: Beyoncé’s verschijning op het Amerikaanse muziekfestival Coachella, onder fans nu al omgedoopt naar ‘Beychella’. Het was de eerste keer dat een zwarte vrouw de headliner was op het festival dat elk jaar bijna rond de half miljoen mensen trekt.

Een muzikale act met meer betekenis, power, politieke lading en mooiere visuele aspecten zal er volgens The New York Times dit jaar waarschijnlijk niet meer komen. En het publiek werd daarnaast ook letterlijk weggeblazen, want Beyoncé werd begeleid door een gigantische marching band. Volledig naar traditie van de vroegere zwarte universiteiten die in hun tijd elk een eigen fanfare hadden.

Een bericht gedeeld door Beyoncé (@beyonce) op

Je hebt de social media cookies niet geaccepteerd.

Om bovenstaande inhoud te bekijken moet je de social media cookies accepteren. Hierdoor kan je social media berichten zien, delen en erop reageren.

Wijzig cookie instellingen

Eigenlijk zou Beyoncé vorig jaar al op Coachella optreden, maar toen werd ze zwanger van haar tweeling. Wat het muziekspektakel ook uniek maakte, was hoe duidelijk Queen B de link legde met de Amerikaanse politiek. Want haar optreden zat vol met verwijzingen naar zwarte geschiedenis en zwarte politieke bewegingen. Ze bewerkte fragmenten van toespraken van Malcolm X en feministe Chimamanda Ngozi Adichie in haar nummers, wat haar muziek een krachtige lading gaf.

Een bericht gedeeld door Beyoncé (@beyonce) op

Je hebt de social media cookies niet geaccepteerd.

Om bovenstaande inhoud te bekijken moet je de social media cookies accepteren. Hierdoor kan je social media berichten zien, delen en erop reageren.

Wijzig cookie instellingen

En dan waren er nog Bee’s fantastische outfits! Ze maakte haar entrance op een koninklijke manier, in een Nefertiti-geïnspireerde outfit (koningin van de achttiende dynastie van Egypte), met een juweel-bezette cape en al. Tijdens de show wisselde ze nog vier keer compleet van outfit, van bodysuit tot streetwear.

Volgens vele muziekjournalisten zette Beyoncé hét muziekspektakel van het jaar neer. En zij waren niet de enigen, Adele ging ook helemaal los voor de televisie.

Mood 1 #Beychella

Een bericht gedeeld door Adele (@adele) op

Je hebt de social media cookies niet geaccepteerd.

Om bovenstaande inhoud te bekijken moet je de social media cookies accepteren. Hierdoor kan je social media berichten zien, delen en erop reageren.

Wijzig cookie instellingen

En dat snappen we helemaal! Zoals The New York Times het stelt: “Er was vuurwerk, maar vergeleken met wat er op het podium gebeurde, was dat maar een saai gebeuren.”

Benieuwd naar de hele review van The New York Times? Lees het in de link hieronder!

Bron: 
The New York Times